Jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig i rubriken... Så här är det i alla fall: Visas resultatet i ett underformulär? Isåfall kan du ändra underformulärets egenskaper "Visa poster" till "Kontinuerliga formulär". <b>Åsa Holmgren Koden i din fråga verkar höra till en kommandoknapp som ligger i ett formulär. Det verkar också som att ditt formulär innehåller en textruta som heter "Sökruta". Vill bara säga att jag försöker implementera ditt förslag men har vissa problem. Återkommer så snart som möjligt men fler frågor eller om jag möjligen fått till det till slut :)Ändra "visning" av en "fråga"
Jag har en sökfunktion i ett formulär där man klickar på en knapp och då kommer det upp en liten sökruta. När man skrivit sökordet så listas resultatet som ett "datablad" och det är ju inte vidare snyggt. Hur ska jag göra för att resultatet ska visas som till exempel kolumner?
Så här ser det ut i VB för knappen som man klickar på:
<code>
Private Sub Kommandoknapp21_Click()
Me.Sökruta.SetFocus
Dim sqlString As String
sqlString = "SELECT * FROM [Frågor och svar] WHERE [Frågor och svar].Fråga Like '*' & Sökruta.Value & '*' OR [Frågor och svar].Svar Like '*' & Sökruta.Value & '*'"
End Sub
</code>Sv: Ändra "visning" av en "fråga"
Sv:Ändra "visning" av en "fråga"
Visas resultatet i ett underformulär? Isåfall kan du ändra underformulärets egenskaper "Visa poster" till "Kontinuerliga formulär". </b>
Nej, jag vet inte hur jag gör för att visa det som ett underformulär. Hur sjutton gör jag det?Sv: Ändra "visning" av en "fråga"
För att visa sökresultaten i ett underformuär kan du göra så här:
1. Använd formulärguiden för att skapa ett formulär i tabellform som visar fälten "Fråga" och "Svar" från tabellen "Frågor och svar". *)
2. Öppna ditt sökformulär i designläge och dra in det nya formuläret från databasfönstret. Det nya formuläret blir då ett underformulär i sökformuläret.
3. Markera det nya underformläret och ange i egenskapsfönstret att dess namn ska vara "subResultat".
4. Ändra koden för din kommandoknapp till:
Private Sub Kommandoknapp21_Click()
Dim sqlString As String
sqlString = "SELECT * FROM [Frågor och svar] " _
& "WHERE [Frågor och svar].Fråga Like '*' & Sökruta.Value & '*' " _
& "OR [Frågor och svar].Svar Like '*' & Sökruta.Value & '*';"
Me.subResultat.Form.RecordSource = sqlString
End Sub
*) Om du gör så här kommer alla poster från "Frågor och svar" att visas när formuläret öppnas. För att visa ett tomt underformulär kan du ändra datakällan för ditt nya formulär FRÅN tabellen "Frågor och svar" TILL en fråga som inte returnerar några poster.
Sv:Ändra "visning" av en "fråga"
Tack för hjälpen!