Jag har en massa kurser i en tabell där bl a startdag anges. Om jag har förstått dig rätt vill du ha följande sorteringsordning: Kan du inte bara sortera i datum ordning och begränsa sökningen till där kursdatum är mellan (DagensDatum - DagarFöre) och (DagensDatum + DagarEfter) och sedan markerar du dagens datum. Om jag förstått din fråga rätt så får du ju då den "timeline" du vill ha.Sortera med villkor?
Jag visar kurserna i ett formulär där jag skulle vilja att den kurs som ligger närmast dagens datum visas först.
Det går att åstadkomma genom att sortera på startdag stigande och filtrera bort de kurser som redan har börjat, MEN det vore i detta fallet opraktiskt. Jag vill att både startade och ej startade kurser ska visas.
Jag har experimenterat med antalet dagar till kursstart och skulle då vilja först sortera de positiva värdena stigande, och sedan de negativa värdena fallande. Det skulle fungera som en tidslinje, där jag markerar dagens datum och har de kurser som inte startat till höger och de som har startat till vänster.
Går det att åstadkomma? Man kan nästan misstänka att andra stött på problemet och löst det.
Någon som vet?
hälsningar / BengtSv: Sortera med villkor?
+1
+2
+3
-3
-2
-1
Isåfall skapar du en ny sorteringsvariabel som är samma som diffen om den är positiv med den är 100 plus diffen om diffen är negativ. då blir sorteingsvariabeln i dett exempel
+1
+2
+3
+97
+98
+99
/Fim W. Sv: Sortera med villkor?