Jag har skapat en fråga i access designläge och vill infoga ett vilkor på en kolumn där. Är det något sånt här du söker?Ring rostig med frågor
Om jag kör frågan utan vilkoret får jag ibland ett tomnt fält i denna kolumn när det saknas länkade poster och i bland finns det data. Nu vill jag att frågan ska visa alla poster som saknar länkad data eller ett vist värde.
Utan vilkorte kan jag få följande värden post för post: 1, 3, 5, 1, tomtfelt,
nu vill jag filtrera fram alla tommafelt och alla 1:or.
jag försökte med:
="1" eller "" jag fick medelandet för kompliserat vilkor, jag har också provat med null i stellet för fnuttarna.
Hur ska jag skriva frågan?
MVH
Torgny
ps. frågan i sql utan det sista vilkoret som jag söker
SELECT Information.ID, Användare.ID, Behörighet.IDAnvändare, InfoKoment.IDAnvändare, Information.Rubrik, Information.BrödText, Information.FilNamn, Information.Grupptillh, Information.Författare, Information.Skapad, InfoKoment.Läst, InfoKoment.FöljUpp_Larm, InfoKoment.Kommentar
FROM ((Grupp INNER JOIN (Användare INNER JOIN Behörighet ON Användare.ID = Behörighet.IDAnvändare) ON Grupp.ID = Behörighet.IDGrupp) INNER JOIN Information ON Grupp.ID = Information.Grupptillh) LEFT JOIN InfoKoment ON Information.ID = InfoKoment.IDInformation
WHERE (((Användare.ID)=[Användar ID]));Sv: Ring rostig med frågor
WHERE ((Användare.ID IS NULL) OR (Användare.ID = [Användar ID]));