Hej Behöver du verkligen dessa uppgifter? Det vet jag inget om. Istället för att öppna en egen Connection använder du CurrentProject.Connection: Tack för exemplen. Det jag nämnde i frågan, ovan: Något annat tips någon? Ligger du och har connectionen öppen via webben hela tiden riskerar du att låsa andra användare, policyn brukar vara att öppna den när den behövs, så det bästa låter för dig som att använda den idé du redan har, nämligen att cacha personens uid och pw och skicka med dem varje gång. Har du bara en säker uppkoppling spelar det ju egentligen ingen roll hur ofta du skickar dem - så länge du kommer ihåg att rensa det när sessionen är över. Hmm, tack för tipsen, men det har kommit in en liten missuppfattning här tror jag. Har du undersökt vilken information som finns i länkningen till SQL server? Om du kör raden som jag föreslog så kan du se om den verkar innehålla några inloggningsuppgifter. Ursäkta, men jag kommer ingen vart.Hur använder man en SQL-inloggning i Access
Jag har tabeller i en Access-databas länkade till en SQL-databas.
När jag har kopplat dessa får jag ju en inloggningsruta till SQL-databasen där man anger id och lösenord. Min fråga är dock hur man kan använda dessa inloggningsuppgifter (id:et) i Access för att kunna skriva kod och frågor som hämtar data relaterade till den inloggade användaren.
Exempel:
Användaren Anv1 loggar in till SQL och därefter vill jag använda detta användar-id Anv1 när jag skriver en fråga, så att användaren bara ser det som användar-id:et Anv1 berörs av.
Hur refererar jag till det inmatade id:et Anv1?
Någon som vet hur jag menar och hur man löser det?
Mvh
/ PerSv: Hur använder man en SQL-inloggning i Access
Kan du inte använda anslutningen från: CurrentProject.Connection.Sv:Hur använder man en SQL-inloggning i Access
Hur gör man det i så fall?
Har du något exempel?
Dim con As ADODB.Connection
Dim rs As ADODB.Recordset
Set con = CurrentProject.Connection
Set rs = New ADODB.Recordset
rs.Open "SELECT * FROM TabellNamn", con
Istället för:
Dim con As ADODB.Connection
Set con = ADODB.Connection
con.Open "..."
rs.Open "SELECT * FROM TabellNamn", con
Eller i kort version:
rs.Open "SELECT * FROM TabellNamn", CurrentProject.Connection
Sv:Hur använder man en SQL-inloggning i Access
Men jag måste medge att jag inte har en aning om hur jag använder dem...
När gör man en Connection i en Access-databas? Det brukar jag göra på asp-sidor men i en databas? Var gör man det?
Så kan du förklara lite till så kan jag testa mig fram sen...
/ PerSv:Hur använder man en SQL-inloggning i Access
"Exempel:
Användaren Anv1 loggar in till SQL och därefter vill jag använda detta användar-id Anv1 när jag skriver en fråga, så att användaren bara ser det som användar-id:et Anv1 berörs av."
Om inte - hur skulle ni ha gjort detta?
Alltså, man har en inloggning till SQL men vill samtidigt styra "den inloggade" till att bara kunna göra vissa saker och se vissa delar av db.
Skall man ha dubbla inloggningar? En till SQL och en till Access... det känns inte helt bra...
Men det finns säkert de som har bättre idéer på att optimera en webblösning mot en databas.
/EmmaSv: Hur använder man en SQL-inloggning i Access
Det är inte fråga om en webblösning.
Databasen, MS SQL, finns på en Windows-server och jag har en Access-applikation som skall läsa från denna db. Frågan är hur jag undviker att behöva logga in i applikationen också - kan jag utnyttja SQL-inloggningen på något sätt?
<code>
MsgBox CurrentDb.TableDefs("MinTabell").Connect
</code>
Kräver att du har en referens till DAOSv:Hur använder man en SQL-inloggning i Access
Sv: Hur använder man en SQL-inloggning i Access
Hur gör jag detta test? Hur 'kör' jag denna rad?
Var? Hur?
/ Per