Hej alla smarta, <b>Kanske man kan ha en länk på admin-sidan, där du kan trycka på och så laddas aktuell databas ner där? (som tillägg mot den automatiska sparandet).</b> Hej,För säkerhets skull - spara databas från webb ner lokalt för backup...
Jag har en webbplats som använder en Access-databas för att hämta data. Webbplatsens filer (inkl. databas) ligger på ett webbhotell.
Webbhotellet har ju backup. Men jag tänker att t ex någon hackar sig in och raderar allt i databasens tabeller. Då skulle man vilja ha en lokal kopia sparad sedan tidigare...
Jag skulle kunna tänka mig någon funktion som sparar ner databasen en gång i veckan med databasens filnamn som databasnamn_datum till min lokala dator. Går det att lösa på något smart sätt? Hur gör ni andra där ute som har databaser hos ett webbhotell?
Kanske man kan ha en länk på admin-sidan, där du kan trycka på och så laddas aktuell databas ner där? (som tillägg mot den automatiska sparandet).
Tacksam för svar hur ni gör! Även tips och idéer tas gärna emot
Från en mer visuell designer än kod-tekniker,
mvh BjörnSv: För säkerhets skull - spara databas från webb ner lokalt för backup...
Kan man ju iofs ha... men är verkligen databasfilen åtkomlig för nedladdning från den publika webbplatsen?
Har du ftp-åtkomst till webbhotellet?
Testa skapa en genväg till databasfilen, t ex ftp://user:pwd@ftp.server.se/dbroot/database.mdb, på Skrivbordet. Klicka på den och se om du kan ladda ner filen.
Borde ju iofs gå att schemalägga med...Sv:För säkerhets skull - spara databas från webb ner lokalt för backup...
Fick hjälp med ett Windows-script som loggar in med min ftp-uppgifter och sparar ner databasen i en mapp med dagens datum. Detta har jag nu schemalagt så att det körs varje måndag som en aktivitet i Windows.
mvh Björn