Hej, Om inte jag misstar mig går det inte att anropa VB funktioner utanför Access Miljön. Tja.... strSQL = "Select * FROM minfraga" i ASP är ju en fråga till en tabell som heter "minfraga" det är ett tidrapporteringssystem jag håller på med. Just denna funktion räknar ut och returnerar antal arbetsdagar mellan 2 angivna veckor, med hänsyn tagen till röda dagar och helger. tjena, man kan använda samma anrop när man anropar en "fråga" i access. Är inte helt 100 på syntaxen nu, men det är väldigt snarliktsom när man ställer en fråga till en tabell. Kan du inte göra den uträkningen på ASP sidan? Jovisst kan jag göra uträkningen på ASPsidan, problemet är att resultatet från funktionen används för att räkna ut andra värden i databas-frågan, så den är ett element i ledet kan man säga. Det känns ändå som att en statisk tabell vore det bästa trots allt, den behöver man ju bara uppdatera en gång per år eller ngt. här är sidan där det stod om vbajet32.dll Jag tror inte ditt fel beror på det den sidan beskriver (eftersom exemplet visar "inbyggda" funktioner). Jag tror mer på Andreas teori om att det helt enkelt inte stöds utanför Access. Kan gå i access 2007? jag kör ju access 2002 idag. Funktion i access, from ASP
I Ms Access har jag skapat en fråga vid namnet "minfraga", där jag anropar en funktionen "ordTidCalc()".
Allt är frid och fröjd när jag kör frågan i Access, men när jag försöker kalla på "minfraga":
strSQL = "Select * FROM minfraga"
så får jag felmedellande att den inte kan hitta funktionen minfunktion.
Feltyp:
Microsoft JET Database Engine (0x80040E14)
Odefinierad funktion 'ordTidCalc' i uttryck.
Funktionen ligger under Moduler och ser ut ngt sånthär:
Public Function ordTidCalc(thisYear As Integer, frWeek As Integer, Optional toWeek) As Integer
Ngn som har ngt förslag?Sv: Funktion i access, from ASP
Om du sitället talat om vad funktionen gör och vad du vill åsta komma så kan vi hjälpa dig komma runt det.
Alternativt kan du gå över till SQL server där du har möjlighet att skriva funktioner.Sv: Funktion i access, from ASP
mao "strSQL= välj allt(*) från tabellen minfraga
Är det en dataåtkomstsida du jobbar med kan du nog kalla på Access egna moduler & makron
men i ASP har du asp-sidorna för kod med funktioner och subrutiner.
www.pellesoft.se/area/beginners/page.aspxSv:Funktion i access, from ASP
jag vet inte riktigt hur man skulle kunna gå runt det, bortsett från att göra en statisk tabell med alla veckor på året och antal arbetsdagar.
Läste någonstans på microsofts sida att det är en bugg att det itne går att anropa funktioner utifrån access. Det var ngt med filen vbajet32.dll om jag inte minns fel. Däremot stod det inget bra fix till detta.Sv:Funktion i access, from ASP
Den biten har fått att fungera, så det är inte där skon klämmer. frågan vill inte känna sig vid funktionen som finns i en modul i samma db-fil. iaf inte om man anropar frågan "utifrån"...Sv: Funktion i access, from ASP
Personligen tycker jag att veckor ger mycket problem. Jag föredrar att arbeta med datum så långt det går. Sedan i presentationslagret formatera det till veckor. Sv:Funktion i access, from ASP
Tyckr ändå att det är skumt att man inte kan använda en funktion i en db-fråga... måste ju vara en bugg.
Men jag håller med dig, att jobba med veckor är inte så smidigt i Access, men i det här fallet så är det bästa.Sv: Funktion i access, from ASP
http://support.microsoft.com/kb/189448
Tyvärr fick jag inte ut ngt vettigt av det som stod. Jag hade version 6.x nånting, vilket verkar vara det senaste...Sv:Funktion i access, from ASP
/JohanSv: Funktion i access, from ASP
Kanske lite OT, men är det öht värt att uppgradera till 2007an öht?