Hej, jag har en tabell där jag har en kolumn med namnet "vecka" Eftersom du lagrar en tidpunkt så är det lättare att se om den tidpunkten infaller i intervaller för veckan. Så det du menar är att jag ska, istället för mitt vecko nummer i tabellen använda datumstämpel? För att sedan låta frågan ta reda på veckonummer? <b>I den kolumnen har jag satt: Jo, jag har Datum/tid som datatyp.Aktuell vecka som urval
I den kolumnen har jag satt:
standardvärde till "Nu()"
format till "vv".
Det jag vill är att skapa en fråga som kollar upp alla poster som är skrivna under aktuell vecka.
Jag har provat i designläge att skriva så här:
Vecka: =([Vecka]=Nu(), vv)
samt ovanstående som villkor
Men det är naturligtvis fel, jag är inte så bra på det här vet någon??Sv: Aktuell vecka som urval
Lite psuedo kod:
WHERE Column >= [FirstDateOfCurrentWeek] AND Column < [FirstDateOfCurrentWeek] + 7 Days
Du kan givet vis skriva funktionerna i koden.
Men jag föreslår en parameter fråga med två parametrar och att du skickar med parametrarna till frågan.
Då får då en generell fråga du kan återanvända till t.ex. nästa vecka, tidigare vecka, denna månaden, osv.
Sv:Aktuell vecka som urval
Jag är lite utav en nybörjare på access så du får gärna ge mig lite mer kött på benen hur jag ska skriva frågan. (ska den göras i designläge lr?)?Sv: Aktuell vecka som urval
standardvärde till "Nu()"
format till "vv".</b>
Vilken datatyp har kolumen? Om det är datum/tid så sparar du redan datumstämplar fast visar bara veckonummret.
Din fråga bör se ut något som det här:
SELECT *
FROM TabellNamn
WHERE Column >=[FromDate] AND Column < [ToDate]
Om du vill vara ordentlig kan du deklarera parametrarna:
PARAMETERS [FromDate] DateTime, [ToDate] DateTime;
SELECT *
FROM TabellNamn
WHERE Column >=[FromDate] AND Column < [ToDate]
Sv:Aktuell vecka som urval
En fråga bara [FromDate] och [ToDate] de värdena vill jag ska vara från nu.
Jag kommer nämligen att ha en rapport som skriver ut aktuella arbetsuppgifter för veckan.
Hur automatiserar jag frågan så att den alltid kollar poster i aktuell vecka utan att skriva in något?