Om du som läser detta skulle kunna hjälpa mig skulle jag bli otroligt glad. Det som du skall lära dig är ADO (Referensen till ADO 2.5 heter Microsoft ActiveX Data Objects 2.5 Library). Jag skulle gissa att Knoton's program som heter ADO: Kontakt bok kan uppehålla dig en bra stund. Jag har inte läst programmet i detalj, men vid en snabb överblick så ser det ut att vara exakt det som du frågar efter. Hej ! Min Kontakt bok kan vara bra för att lära sig lite grundläggande ADO. Den använder inga som helst ADO kontroller, vilket är bra när man är ny på ADO. Ok... tack...Access databaser i VB6?
Jag skulle bähöva ha ett exempel skrivet i Visual Basic 6, där man öppnar en access databas, läser ur den, på olika rader, collumner, uppdaterar vissa poster, tarbort poster, osv....
TACK PÅ FÖRHAND! /Tim
Edit: Den ända controllen jag hittar som verkar ha något med access databaser att göra är Microsoft ADO Data Control 6.0
jag vet att det ska finnas en som heter ADODB men jag har den inte.
Jag har letat i Project->References men inte hittat något.
Snälla jag måste ha ett exempel...Sv: Access databaser i VB6?
För att hitta programmet så skall du kika under Filarea (vilket förövrigt är en vänlig uppmaning till fler av Pellesoft's medlemmar).
mvh /ThomasSv: Access databaser i VB6?
http://www.pellesoft.nu/login/upload/t_view4.asp?tid=76
Min Kontaktbok kan vara lite tung att börja med ifall man är helt ny på ADO, Kolla gärna något referensverk.
Ett gott råd är att lära sig att "hårdkoda" ADO innan man använder sig av kontrollerna, man får då förståelse för vad som händer i kontrollen och kan förstå varför det inte fungerar ibland.
Ha de bra
KnotonSv: Access databaser i VB6?
Letade oxå som f*n på www.planetsourcecode.com och hittade en mycke bra exempel till slut.