Uppdaterade en maskin från Win2000 till XP. Vad är det för hastighet på anslutningen mellan klient och server? Har en applikation Pacsoft (frakt och distrubution) som går via DSN utan på problem mot samma databas ... i min applikation som funka bra i win2000 kör jag bara en enda fråga mot samma databas .... det funkar men tar en väldans massa tid .... har som sagt provat DSN-less connection utan större skillnad ! Följande sträng har jag testat vilket funkar men är långsamt ... Testa med OLEDB-sträng istället: http://www.connectionstrings.com/?carrier=access Provade nu även OleDB med samma resultat .... en rätt simpel querie tar uppått 20 sekunder som tidigare tog en sekund. Ytterligare en ledtråd i sökandet efter orsak och lösning till problemet ... Kan du inte använda DSN'n från din applikation med? Som jag nämde i min första post ... har provat både med och utan DSN från min applikation ... ska givetvis ge mej på det igen ... Hej! Hjälpte tyvärr inte .... börjar bli lite lack på detta .... leverantören av PacSoft vill inte supporta problemet heller ... jo slutligen fick jag till det .... en faktor jag helt enkelt missat ... omstart av maskin.Långsam hämtning från access.mdb
Efter den uppgraderingen går hämtningen av datat från en inte allt för stor access.mdb på servern extremt långsamt. Får ingen felmeddelande om saknade komponenter eller något sådan utan bara en väldigt lång reponstid ...
Applikationen är gjord i NET 2.0 och kommunikation har testats både med och utan DSN.
Nån som kanske har någon idé !?Sv: Långsam hämtning från access.mdb
Går alla frågor långsamt?Sv:Långsam hämtning från access.mdb
Sv:Långsam hämtning från access.mdb
<code>
Me.myFcon.ConnectionString = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBq=X:\databas\Pacsoft32.mdb;password=admin)"
</code>Sv: Långsam hämtning från access.mdb
/JohanSv:Långsam hämtning från access.mdb
Får för mig att någon komponent saknas men då borde ju eländet säga ifrån vilket den inte gör.
Så låter tråden ligga öppen om någon som har erfarenhet av XP -- Access kan komma med ett tips .. letar själv vidare på webben ...Sv: Långsam hämtning från access.mdb
När man stängt ner PacSoft som använder DSN kopplingen mot databasen så funkar OleDB anslutningen som min applikation använder snabbt som ögat.
Alltså .. båda mjukvarorna är dennsamma liksom databasen ... endast operativet har ändrats.Sv:Långsam hämtning från access.mdb
På så sätt kunna utnytja samma connection pool.Sv: Långsam hämtning från access.mdb
Det finns en KB artikel med lite tips kring detta. Har du sett den? (Länken framgår nedan)
http://support.microsoft.com/?id=209126
/mikael.@Sv: Långsam hämtning från access.mdb
Själva connectionsträngen hade jag testat innan utan framgång ...
<code>
Me.myFcon.ConnectionString = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBq=X:\databas\Pacsoft32.mdb;password=admin)"
</code>
... men efter att rebootat klienten så funkade samma connection som inte funkade innan reboot ....