Jag har tre frågor som jag inte lyckats hitta en lösning till. 1. Ja, det går utmärkt att "söka" på räknarfältet. WHERE räknarfältet = 5 etc... 1. Ja nu lyckades jag. Nu är det en parameterfråga det är fråga om där användaren ska kunna söka på förekomst i hela fältet och inte endast på början. Dessutom ska den ligga på en dataåtkomstsida och då måste man ju använda % i stället för *. Jag har prova med alla förekomster av sk Wildcard fnuttar citattecken etc men det lyckas inte alls. Är det överhuvudtaget möjligt? Detta med sök i hela fältet har jag löst. Är någon annan intresserad så gjorde jag på detta sätt. Detta är ju ett numeriskt fält. Ja nog är det märkligt!Begränsningar i Query?
1. Går det inte att söka på "räknarfältet"?
2. Jag gjorde om "räknarfältet" till tal för att kunna söka ut en speciell post. Jag kunde inte få fram poster över nr 1852! Finns det någon begränsning?
3. Det finns ju en massa olika varianter på hur man kan ange sökkriteria. Jag har ett textfält som innehåller hela namnet. Detta kan vara skrivet på flera olik sätt. ex förnamn1 förnamn2 förnamn3 mellannamn efternamn eller omkastat hur som. Om jag vill veta om någon har namnet Sören vill jag kunna söka på förekomst var som i fältet. Detta vill jag kunna göra genom att använda mig av en parameterfråga där det inte alls är så att det alltid ska stå Sören utan precis vilka bokstavkombinationer som helst. Hur är detta möjligt? Söker jag i ett excelblad efter förekomsten av Jac får jag ju svar oavsett var i en cell detta finns.Sv: Begränsningar i Query?
2. Borde absolut inte finnas någon begränsning, i alla fall inte vid så låga tal.
3. WHERE fält LIKE '%Sören%'Sv:Begränsningar i Query?
2.Såhär ser min WHERE ut: WHERE (((Id) Like [Ange ID-nr] & "%")); När jag lägger in detta på en dataåtkomstsida så får jag som högst nr 1852 sedan är det stopp och blir inga högre. Det finns över 2500 poster. %-tecknet måste med för att det öht skall bli ngt resultat men om WHERE ser ut såhär:WHERE (((Id) Like [Ange ID-nr] & "*")); och jag använder enbart query då får jag om jag använder 187 som parameter alla som börjar på 187 dvs 187, 1870 m fl och 18700 m fl!
3. Jag vill kunna ange vilken parameter som helst för att kolla i hela fältet och inte begränsa mig i frågan Du vet säkert att om i exvis Excel så söker jag på "Sö" så får jag träff på alla celler där den kombinationen finns. dvs svaret kan bli "förSÖk" eller "SÖren" eller "Vi möts på fröSÖn". Det är på de sättet jag skulle vilja utforma WHERE-satsen så att om Du anger "sö" i parametern fårdu alla poster där den bokstavskombinationen finns i det fält jag söker på.Sv:Begränsningar i Query?
Sv: Begränsningar i Query?
SOM "%" & [forms]![formname]![fieldname] & "%"
och då kan jag skriva in vilken parameter jag vill för detta fält och finns min kombination någonstans så får jag detta record som svar!
Men kvar står detta med begränsningen !Sv:Begränsningar i Query?
WHERE (((Id) Like [Ange ID-nr] & "%")) hade gått bra om det vore en sträng.
WHERE (ID > [Ange ID-nr]) borde funka (eller < eller = )
/MartinSv: Begränsningar i Query?
Den första ger ett svar direkt på databasfrågan men inget på dataåtkomstsidan
Den andra ger som tidigra svar på dataåtkomstsidan upp till nr 1852 men därefter ingenting!!
Var kan lösningen finnas???
/Sören