Hej Om jag har förstått dig rätt så ska antal semester dagar vara 20 om man inte anger ett värde när man kör en insert. Tack för svar, men det hjälper inte, tyvärr. Vad skriver du när du skapar tabeln? HejSQL nybörjarfråga
Jag kämpar med en laboration och skulle vara väldig tacksam för lite hjälp. Så hittills har jag en tabell med anställda och deras ID nummer. Sen har jag annan tabell som ska visa antal semesterdagar. Min uppgift är att sätta antalet dagar till 20 för alla anställda, vilket ska ske "automatiskt" med min SQL sats när jag skapar tabellen.
Hur än jag gör så får jag bara texten NULL i alla fält hos alla anställda. Jag tror att man ska använda UPDATE för detta men jag har också försökt en massa olika grejer - med samma resultat - NULL text i varje fält.
Varför blir det så?
Tacksam på förhand
Hoppas ni alla hade trevlig Jul och ännu bättre fortsättning
MaeSv: SQL nybörjarfråga
<code>
CREATE TABLE sem
(id NUMBER(20),
semdag NUMBER(2) DEFAULT 20);
</code>Sv: SQL nybörjarfråga
Vad än jag gör så får jag resultat:
EMP_ID DAGAR
1001 NULL
2002 NULL
Och jag fattar inte hur det kan vara så när fälten DAGAR ska innehålla ett TAL!?
Hur det kan vara att jag får text då???
Kämpar fortfarande...
MaeSv: SQL nybörjarfråga
NULL värdet i DAGAR är inte text utan det betyder att posten inte har något värde alls.Sv: SQL nybörjarfråga
och tack Rickard för hjälpen.
Jag skriver så här:
<code>
create table Sem_dagar(
EMP_ID number
DAGAR number;
Update Sem_Dagar
Set DAGAR =20;
Select * from Sem_dagar;
</code>
men det funkar inte. Jag testade med kod som du skickade men det funkade inte heller...
Mae