Har problem att få fält i tabellen tomma. Ett exempel: Skriv om din if-sats så att du kollar om det finns ett värde istället. Problemet ligger inte i If-satsen utan att det finns ett värde i det resultat som skrivs ut från databasen, trots att jag tagit bort allt värde ut fältet i databasen. Hur gör du när du tömmer fältet ? Hur har du tagit bort Göran?Tömma värde i tabell i *.mdb
1. Har ett fält i ett webformulär med värde, exv: txtUrl.
2. I formuläret tar jag bort all text (tel eller vad som helst) och uppdaterar tabellen
3 I en If-sats säger jag att om txtUrl = "" then, men det evrkar som om det finns någon typ av värde kvar i fältet för satsen uppför sig som om det finns ett värde där.
4. om jag tittar i tabellen verkar fältet tom, och om jag skriver ut fältets värde verkar den vara tom. (<%=Rs("txtUrl")%>
Den är bevisligen inte tom fastän det verkar så. Hur gör jag för att få den verkligen tom?Sv: Tömma värde i tabell i *.mdb
T.ex.
If Not txtUrl = "" Then
Response.Write "" & Server.htmlEncode(txtUrl) & ""
Else
Response.Write "ingen länk"
End If
Null är ett "magiskt" värde eller rättade sakt icke-värde.
Om du jämför ett värde med null så får du tillbaks null, inte sant eller falst.
För att kontrollera om ett värde är null använder du IsNull() funktionen:
If IsNull(txtUrl) Then
Response.Write "ingen länk"
Else
Response.Write "" & Server.htmlEncode(txtUrl) & ""
End If
Men om du istället negara din ifsats så hanterar den både null och toma strängar lika.
Sv:Tömma värde i tabell i *.mdb
Ex:
I databasens txtNamn har jag lagt in "Göran". Jag har sedan tagit bort "Göran" och då borde fältet txtNamn vara tomt, eller hur. Men när jag kör en ifsats, som den du föreslog så verkar det trots allt finnas kvar någon typ av värde i fältet txtNamn i alla fall. Sv: Tömma värde i tabell i *.mdb
Är det :txtNamn="" och tbl.update ?Sv: Tömma värde i tabell i *.mdb
UPDATE TableName SET txtNamn = ''
WHERE txtNamn = 'Göran'
Eller:
UPDATE TableName SET txtNamn = Null
WHERE txtNamn = 'Göran'
Eller har du gått in i access markerat göran i tabellen och tryckt delete?