Hej Hej Antagligen är det ännu bättre är att göra om texten till ett datum Tack för era intressanta lösnings förslag. >Går detta att lösa med VBA, dvs vid import till access (inne i access) drar man igång ett script som går i Jag började i den änden, tro mig det är lättare att cykla till månen. Det beror på hur automatisk importfunktionen ska vara. Om du kan tänka dig lite handpåläggning varje gång så skulle jag göra så här: Och vad är det sedan som hindrar att man skriver lite VBA eller gör ett makro som exekverar dessa två händelser så är det ju automatiskt? Tack !Access Konvertera datum
Importerar data från exel till tabell, en kolumn innehåller datum i följande format 11.12.04 och går följaktiligen inte att konvertera som jag ser det.
Hur löses detta ?
PÅSv: Access Konvertera datum
Jag skulle ha löst detta genom att göra om talen (datumet) till ett bättre format - i Excel - innan du skall importera det till Access.
Jag har Excel XP och då ser min formel ut så här om talet du ger som exempel finns i cellen A1:
=SAMMANFOGA(HÖGER(A1;2);"-";EXTEXT(A1;4;2);"-";VÄNSTER(A1;2))
När du har omvandlat alla datum till detta nya format kan du säkert hitta ett sätt att få in det till Access.
Lycka till!
Mvh
/ PerSv:Access Konvertera datum
=DATE(RIGHT(A1;2);MID(A1;4;2);LEFT(A1;2))
(vet inte ihåg vad Date funktionen heter på svenska)Sv: Access Konvertera datum
Går detta att lösa med VBA, dvs vid import till access (inne i access) drar man igång ett script som går i exelfilen lägger till en kolumn (datum) och konvertarer datan i angiven kolumn och sen importeras filen ?
För min ambition är att exelfilen ska inte behöva någon åtgärd.
PÅSv:Access Konvertera datum
>exelfilen lägger till en kolumn (datum) och konvertarer datan i angiven kolumn och sen importeras filen
Varför kan du inte få de som skapar excelfilen att skriva in ett datum istället för en text. De kan ju fortfarande visa datumet som dd.mm.yy om de måste ha det så.Sv: Access Konvertera datum
PÅSv:Access Konvertera datum
1. Importera data från Excel till en temporär tabell i Access.
2. Skapa en tilläggsfråga som kopierar data från den temporära tabellen till den "riktiga" där ditt knepiga datumfält görs om med en funktion som den här:
DatumSerie(Höger([Textdatum];2);Mitt([Textdatum];4;2);Vänster([Textdatum];2))Sv: Access Konvertera datum
DoCmd.TransferSpreadsheet [transfertype][, spreadsheettype], tablename, filename[, hasfieldnames][, range]
DoCmd.OpenQuery queryname[, view][, datamode]Sv: Access Konvertera datum
Nu har jag testat med att använda en "Slavtabell", vilket funkar bra.
PÅ