Jag har inte riktigt knäckt koden för hur man ska tänka när man skapar sql-frågor Du har en . (punkt) efter "> 1]", ser fel ut. Men jag har ju en pungt i den sattsen som fungerar också Har aldrig sett det tidigare, men det kanske fungerar... Joinen ser ganska skum ut, du har med okgrupp.idgru som villkor i joinen samtidigt som du har med att den ska vara null i where-villkoret. Hur är det tänkt egentligen? Jag vill flitrera fram alla poster som inte har en relaterad post i en annan tabell. För att få lite enklare SQL kan du testa såhär, kan dock vara långsammare:Vad är det för struktur skilnad på dessa sql-frågor
För ett tag sedan fick jag hjälp med att skapa följande sql-satts.
SELECT medelande.rubrik, medelande.idmed
FROM medelande LEFT JOIN [SELECT idmed FROM lasta WHERE idanv=[Vilken användare]]. AS LastaMeddelanden ON medelande.idmed = LastaMeddelanden.idmed
WHERE LastaMeddelanden.idmed Is Null;
Den fungerar perfekt.
Nu har jag skapat en med samma struktur men den fungerar ej, den går ej att spara.
access larmar föe att det är fel i en FROM sats.
Här är den ny varianten.
SELECT grupp.idgru, grupp.namn
FROM grupp LEFT JOIN [SELECT idgru FROM nivo WHERE idanv=[Vilken användare] AND nivotal > 1]. AS okgrupp ON grupp.idgru=okgrupp.idgru
WHERE grupp.grutyp=1 AND okgrupp.idgru Is Null;
Vad är fel?
MVH
TorgnySv: Vad är det för struktur skilnad på dessa sql-frågor
/JohanSv:Vad är det för struktur skilnad på dessa sql-frågor
?
/JohanSv:Vad är det för struktur skilnad på dessa sql-frågor
I det första fallet som fungerar är det alla o-lästa medelanden och i andra fallet är det alla grupper som jag saknar behörighet till.
mvh
SELECT idgru, namn
FROM grupp
WHERE grutyp=1 AND NOT idgru IN (SELECT idgru FROM nivo WHERE idanv=[Vilken användare] AND nivotal > 1);
/Johan