SELECT StartNrId,MIN(402mTid) AS MinTid FROM tid WHERE 402mTid > 0 GROUP BY StartNrId ORDER BY MinTid I Access kan du inte sortera efter alias, du får helt enkelt göra såhär istället: Nu har jag provat detta: Testa det Johan skrev istället. Du måste självklart ha MIN(402mTid) AS MinTid och inte bara TidId. SELECT StartNrId , MIN('402mTid') AS MinTid FROM tid WHERE RaceId = 30 AND '402mTid' > '0.000' GROUP BY StartNrId ORDER BY MIN('402mTid') Jag skulle nog ha valt att bygga upp databasen annorlunda. En tabell med förare och en tabell med tider. Det går säkert att lösa det på det sätt du försöker men själv tycker jag att det är enklare om man delar upp tabellerna. Du ska inte innesluta fältnamn med ', dessutom kan det bli problem med att lagra tal som text: Grejen är att jag har olika databaser för Förare och tider... Men StartNrId=Förarens Id.... Tydligen så måste jag det... För det verkar som den inte hittar fält som innehåller text om det inte är ' runt det... Inte ens detta funkar: Har du testat med: När du har skumma namn. t.ex. [order], [ett fält med mellanslag], [007FältSomBörjarMedTal]Sortera förare efter deras bästa tider....
Denna raden har jag kört via en MySQL databas...
Men nu när jag konverterar programmet till ACCESS så klarar den inte att sortera StartNrId efter deras bästa 402mTid..
Givetvis går det att räkna igenom alla och sortera osv men MySQL varianten funkade ju så bra...
Finns det någon enkel lösning i access?Sv: Sortera förare efter deras bästa tider....
SELECT StartNrId,MIN(402mTid) AS MinTid FROM tid WHERE 402mTid > 0 GROUP BY StartNrId ORDER BY MIN(402mTid)
/JohanSv:Sortera förare efter deras bästa tider....
SELECT StartNrId , TidId FROM tid WHERE '402mTid' > '0.000' GROUP BY StartNrId ORDER BY MIN('402mTid')
Och får felet:
Run-time error '3122':
Du försökte köra en fråga med en mängdfunktion som inte innehöll det angivna uttrycket 'TidId'.
Och TidId, StartNrId och 402mTid finns i tabellen... Vad kan det vara??Sv: Sortera förare efter deras bästa tider....
ThomasSv:Sortera förare efter deras bästa tider....
Detta är den raden som han skrev fast 2 vilkor till?
Den sorterar inget alls... Eller jo..
Den grupperar vilka förare det är men sorterar inte ut snabbaste och inte ens förarnas snabbaste tid...
Den MYSQLsatsen jag hade funkade perfekt...
Spelar det någon roll om 402mTid är en text??
I MySQL spelade det ingen roll för MIN tog det iallafall....Sv: Sortera förare efter deras bästa tider....
ThomasSv: Sortera förare efter deras bästa tider....
SELECT StartNrId, MIN(402mTid) AS MinTid FROM tid WHERE RaceId = 30 AND 402mTid > '0.000' GROUP BY StartNrId ORDER BY MIN(402mTid)
/JohanSv:Sortera förare efter deras bästa tider....
Sv:Sortera förare efter deras bästa tider....
Tar jag bort dem så får jag:
Syntaxfel (operator saknas) i frågeuttrycket '402mTid'Sv: Sortera förare efter deras bästa tider....
UPDATE tid Set 402mTid = 402mTid / 1000 WHERE 402mTid > 0
Vad kan man och vad kan man inte göra i access?
Verkar ju skit allt...Sv:Sortera förare efter deras bästa tider....
UPDATE tid SET [402mTid] = [402mTid] / 1000 WHERE [402mTid] > 0
Sv:Sortera förare efter deras bästa tider....