Jag har en databas där jag har ort, namn och telefonummer i. I den finns typ 30 poster med olika orter och olika namn, på en annan sida vill jag skriva ut alla poster men under olika flikar. T.ex. Det gör inte som jag vill, nu sorterar den varje namn till ort, jag vill ha att t.ex alla göteborg ska listas under varandra sen hoppa ner och skriva ut nästa ort och vilka namn där finns under osv. Låter mer som att du är ute efter programkod än en enkel sortering i SQL. Säger inte mycket. Till vad tänker du använda databasen? Visa data på en webbsida eller helt enkelt bara använda Access till att söka och visa data? Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14' Är det en Access applikation du utvecklar? Jag vill ha en enkel websida där jag skriver ut namn samt ort, men databasen kommer att uppdateras frekvent. Det ska vara en enkel sida, namn och ort räcker. Nå dåså, nu har du svarat på min tidigare fråga. Nu får jag Nu får jag Nu får jag Databas sortering
-Göteborg
Anders Olsson, 070-xxxxxxx
Dan Andersson, 070-xxxxxxx
Tony Svensson, 070-xxxxxxx
-Halmstad
Andreas Rickardsson, 070-xxxxxxx
-Luleå
Rickard Andersson, 070-xxxxxxx
Osv, det jag vil är altså att alla poster som innehåller "Göteborg" i databasfältet "ort" ska skrivas in under "Göteborg" och samma för andra orter, gärna alfabetisk ordning på orterna.
Hur går jag tillväga?Sv:Databas sortering
Sv: Databas sortering
Pratar vi VBA eller Access i ASP eller annat programmeringsspråk?Sv: Databas sortering
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Cannot group on fields selected with '*'.
Hmm jag vill ju skriva ut hela databasen, hur går jag tillväga då?Sv: Databas sortering
Är det i så fall i formulär du vill ha data strukturerat på detta sättet?
Det kan nog vara lite knivigt.
Att däremot göra en rapport för utskrift på detta sättet är mycket enkelt.
Det är bara att lägga till ett grupperingshuvud på ort.Sv:Databas sortering
Du måste själv hålla reda på i programkod när det kommer en ny ort och lägga in vad du nu vill ha som separerar listorna.Sv:Databas sortering
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] The SELECT statement includes a reserved word or an argument name that is misspelled or missing, or the punctuation is incorrect.
"SELECT namn.ort, namn.fnamn, FROM namn GROUP BY ort"Sv:Databas sortering
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] The SELECT statement includes a reserved word or an argument name that is misspelled or missing, or the punctuation is incorrect.
"SELECT namn.ort, namn.fnamn, FROM namn GROUP BY ort"Sv:Databas sortering
"SELECT namn.ort, namn.fnamn, FROM namn GROUP BY ort"