Hej! Varför vill du spara totalpriset? Kan du inte alltid beräkna det? Det är några kollegor som kopierar tabellen in i Excel, och då vill de ha med en kolumn med totalpriset i... Kan de inte kopiera från en fråga istället då? Det du kan göra är att i Excel skapa en koppling till den aktuell tabellen och lägga totalsumma i en separat kolumn som inte hämtas från tabellen. Stegen är följande: Problemet är att vi kör Citrix, så det blir lite knepigt att skapa en ODBC-källa. Hej Erik, kul att du hade användning av mitt tips! Funktionen "Autofyll formler i angränsande kolumner" gör att när du uppdaterar frågan och svaret blir längre en det ursprungliga, dvs att det finns mer data i tabellen som hämtas, så behöver man inte lägga till formlerna i Excel arbetsboken manuellt för det nya posterna. Excel fyller själv i formlerna. Likadant om färre poster infogas som resultat av frågan.Beräknad data från formulär i Access in i tabell?
Jag är inte riktigt hemma på formulär i Access 2003, men jag tror att detta är lätt att lösa för dem som kan... ;)
Jag har en tabell som innehåller kolumnerna "pris" och "antal" för respektive artikelnummer säger vi.
Sedan har jag ett formulär som visar informationen från dessa celler i separata rutor, och sen en tredje ruta som visar totalsumman genom att ta "pris" * "antal".
Denna totalsumma vill jag sen få in i tabellen i en ny kolum jag skapat som heter "tot_pris".
Hur gör jag detta, då min "control source" för total-rutan i formuläret innehåller en formel, och således inte kan länkas till tabellkolumnen?
Måste man skapa nån query och lägga in som "event" eller?
Tack på förhand!
/ErikSv: Beräknad data från formulär i Access in i tabell?
Sv:Beräknad data från formulär i Access in i tabell?
De vill dessutom ha kolumnen på en viss plats, så det går inte att skapa en formel i Excel då den kommer skrivas över vid nästa export i så fall.
Mvh ErikSv: Beräknad data från formulär i Access in i tabell?
Det är dålig databasdesign att spara uppgifter som kan beräknas ;)Sv: Beräknad data från formulär i Access in i tabell?
1.) skapa en datakälla i kontrollpanelen/administrationsverktyg/Datakällor (ODBC)
2.) under menyn Data/Importera externa data/Ny databasfråga väljer du den datakälla du nyss, välj sedan den tabellen som har värdena pris och antal, välj sedan eventuella eventuella filter (t ex artikelnummer X) eller inga filter = alla rader i tabellen hämtas av databasfrågan, välj sedan en kolumn att sortera efter, välj sedna "Returnera data till Microsoft Office Excel" och tryck på Slutför.
Du har nu skapat en databasfråga inifrån Excel som hämtar de data från tabellen i databasen med pris och antal. Sedan lägger du till kolumnen med Totalsumma med rätt formel, exempelvis =E2*G2.
Om du ställer muspekaren i Dataområdet, dvs det område där resultatet av din databasfråga hamnade, så ska verktygsfältet "Extern data" visas. Välj knappen för Egenskaper. Du bör nu ha fått upp rn ny dialogruta med en massa inställningar för databasfrågan, längst ner väljer du alternativet "Autofyll formler i angränsande kolumner". I verktygsfältet "Extern data" klickar du på utropstecknet för att köra frågan. Klart! Spar och använd Excelfilen nästa gång du ska uppdatera den med nya data från databasen. OBS! Du kan också redigera frågan med filter för ett visst artikelnummer etc och se resultatet i Excel filen. Lycka till!Sv:Beräknad data från formulär i Access in i tabell?
Men däremot såg jag att man i Excel direkt kunde välja en Access-databas som källa, så din instruktion funkade klockrent iaf!
Jag skapade även en ny kolumn mellan två kolumner som hämtas från datakällan, och det var inga problem med att formlerna försvann efter en refresh, så det var ju kanon!
Däremot så missade jag att bocka i alternativet "Autofyll formler i angränsande kolumner".
Men det verkar fungera finfint iaf. Vad gör detta alternativ exakt?
Tack för hjälpen Larry! Nu blev min vardag ljusrae :)
Mvh ErikSv: Beräknad data från formulär i Access in i tabell?
Mvh //Larry