Hej! Du ska nog undvika access över nätverket i alla fall.. Sätt upp någon databasserver som sagt, t.ex. mssql 2005 express, eller postgresql eller något, de är gratis båda två ;) Det är bara att ange sökvägen till nätverksenheten (eller UNC-sökväg) istället. Om du mest ska läsa från databasen anser jag att det inte är några problem att köra Access. Det ska enbart läsas, ingen skrivning alls. Skrivningen gör jag själv direkt i databasen eller från ett eget litet program. Men de 200 användare som finns ska bara läsa.. Jag kör nog såhär: Om du har många användare som skriver mycket till databasen så klara Access helt enkelt inte av det. Man råkar ut för korrupta databaser ibland och det går allmänt segt. Men i detta fallet tycker jag inte det låter som att det ska vara något problem. Du skluue kuna köra med två Access databaser och replikering istället för kopiering.Access lokalt eller över nätverket?
Jag håller på att skriva ett program som kommer innehålla
lite nyheter. Som det är nu så hämtas en access-databas från
nätverket varje gång man startar programmet och sedan görs
all läsning från den.
Jag tycker dock det skulle vara effektivare om man läste från en nätverksresurs direkt.
Går detta att lösa med Access? Eller jag är tvungen att sätta upp en SQL-servern
med licenser och allt vad det innebär?
Jag skriver programmet i vb.NETSv: Access lokalt eller över nätverket?
Sv: Access lokalt eller över nätverket?
/JohanSv:Access lokalt eller över nätverket?
Sv: Access lokalt eller över nätverket?
Jag hämtar hem databasen en gång i månaden. Efter det körs att via UNC-sökvägen och när nätverket av någon anledning ligger nere så kör den på den lokala, "gamla" databasen. Perfekt!
Ska testa imorgon på jobbet hur det fungerar. Jag kan egentligen ingenting om detta så det blir väldigt mycket trail and error för min del. Lärorik dock! :)
För er som är nyfikna så håller jag på mer ett program som ska ligga hos alla klienter på jobbet och visa nyheter och lite info om deras datorer. Vet dock inte hur jag ska lyckas deploya ut programmet dock. Letar vidare..
Tack!Sv:Access lokalt eller över nätverket?
Johan Djupmarker: Det är bara att ange sökvägen till nätverksenheten (eller UNC-sökväg) istället. Om du mest ska läsa från databasen anser jag att det inte är några problem att köra Access.
Varför skulle det vara mindre aktuellt om man skriver mycket till databasen över nätverket förressten?Sv: Access lokalt eller över nätverket?
/JohanSv: Access lokalt eller över nätverket?
Då överför den bara förändringarna.