jag skickar en querystring till databasen likn. denna Antagligen nått teckenkodningsproblem, precis som du är inne på, men jag vet inte hur det fungerar i Access. En ful-lösning kan vara att spara texten HTMLEncodad i databasen. Hej Thomas Det är inte i adressen du ska ha HTMLEncode, där ska du fortfarande ha URLEncode. Du ska köra HTMLEncode innan du lägger in det i databasen.Varför skrivs inte inte Ää i databasen?
add.asp?Ano=<% = Server.UrlEncode(rs("ARTNO")) %>&Amt=1&Artn=<%=Server.UrlEncode(Rs("ARTNAME"))%>&Cid=<%=Session.SessionID%>&Pri=<% =Round(ArtPrice()) %>
Om t.ex. ARTNAME är Bläckpenna skrivs inte ä med i databasen, vad kan detta bero på?
kodningen på asp sidan är ISO-8859-1, men det spelar ingen roll vilken kodning jag använder, kan det bero på någon inställning i databasen (access)Sv: Varför skrivs inte inte Ää i databasen?
ThomasSv:Varför skrivs inte inte Ää i databasen?
Jag privade detta med samma fel, dvs jag ändrade server.urlencoden till html men det skrivs fortfarande inte åäö :-(Sv: Varför skrivs inte inte Ää i databasen?
<code>
Ano = Request("Ano")
Ano = Server.HTMLEncode(Ano)
'Spara Ano i databasen
</code>
Nått sånt där.
/Thomas