Hej! Borde du inte i formuläret räkna om det nya datumet där nästa service förväntas göras istället för att skapa denna transaktion nere i databasen? Det är i alla fall enklare eftersom du kör access och inte någon databas där du kan använda lagrade procedurer. Ok det kanske är enklare, kan man sätta upp det så här då eller föreslår du/någon annan att man skall göra på något annat vis?Datum problem
Jag sitter och bygger en databas i Access 2000 där vi skall planera service och underhåll på maskiner och behöver hjälp med en funktion.
Jag har en tabell med bla två datum fält, "datum1" och "datum2", där datum1 är datumet för nästa underhåll och datum2 är datumet när underhållet verkligen gjordes.
Jag vill i formuläret för tabellen som är ett underformulär ha en funktion att när jag sätter datumet för datum2 så skapas en ny post där datum1 = datum2 (i föregående post)+ ett intervall (fältet heter "Reftal") som hämtas från det formulär som underformuläret ligger.
Tabeller och formulär som används:
Tabell: Underhållplanerat
Formulär: Underhållplanerat form
Formulär: Underhållplanerat underformulär
Finns det någon som kan hjälpa mig med problemet?
DanielSv: Datum problem
Sv:Datum problem
[Datum] [Intervall] [period] [Reftal]
Datum: ett referensdatum.
Intervall: ange vilket intervall
Period: dag, vecka, månad, år.
Reftal: dag=1, vecka=7, månad=30, år=365.
Underhållet ska ske varannan månad.
Datum är=2007-11-01
Intervall=2
Period=månad vilket medför reftal=30
Varannan månad vill jag ha en påminnelse 1 vecka innan att underhållet skall utföras, påminnelsen skulle vara bra att få i ett "start" formulär när man öppna databasen.
Jag kommer även att ha en tabell där jag bla ange när underhållen utförs men framförliggande underhållen baseras ej på det vilket var utgångsläget från början!
Någon... :)
Daniel