Hej! "- Spelar det roll prestandamässigt om jag programmerar i ASP eller ASP.net? " Tack Magnus för dina svar. Jag kommer att ha betydligt fler SELECT än INSERT så jag bör indexera mao. Vad det gäller val av databas så antar jag att måste välja efter vad mitt webbhotell stödjer. Idag använder jag Loopia.Prestandafråga - Access eller någonting annat?
Jag ska utforma en webbapplikation som arbetar mot ett register på ca. 700.000 rader. Jag har aldrig tidigare jobbat mot en sådan stor databas så jag har några frågetecken gällande prestanda.
- Spelar det roll prestandamässigt om jag programmerar i ASP eller ASP.net?
- Klarar Access av en sådan stor databas? Om inte vad ska jag använda, MySQL?
- Kan man uppskatta responstiden på en SQL-fråga som plockar ut 50 av dessa 700.000 rader?
- Liknande responstid med en uppdateringsfråga på 50 poster?
Tacksam för hjälp!
/ChristianSv: Prestandafråga - Access eller någonting annat?
Japp.. Du får mycket bättre prestanda med ASP.NET än med ASP.
"- Klarar Access av en sådan stor databas? Om inte vad ska jag använda, MySQL?"
Jag skulle nog inte använda access, utan så fall MySQL eller varför inte SQL Server Express som är en gratisvariant av SQL Server.
"- Kan man uppskatta responstiden på en SQL-fråga som plockar ut 50 av dessa 700.000 rader?"
Omöjligt att svara på eftersom det beror en del på vilken prestanda och last databas servern har, men det borde inte ta mer än någon millisekund, det viktigaste som du kan göra är att se till så det finns rätt index på tabellen, index gör underverk vid SELECT frågor...
"- Liknande responstid med en uppdateringsfråga på 50 poster?"
Se ovan, problemet med många index är att INSERT tar längre tid, så om du har många SELECT och få INSERT så skall du indexera, har du många INSERT och få SELECT så skall du inte indexera lika mycket...
- MSv:Prestandafråga - Access eller någonting annat?
/Christian