Hejsan! Vill inte påstå att jag känner igen problemet. Spontant så tänker jag på hur själva kopplingen mot databasen ser ut. Vad du använder tex ADO eller något annat. Är ni flera användare? Händer det varje gång?Access låser datorn...
Har ett problem som ingen verkar förstå sig på. Vore intressant om någon känner igen problemet och eventuellt kan föreslå en lösning.
Problemet:
jag använder access från VB och ibland bara direkt (alltså öppnar en databas i Access) över nätet (databasfilen ligger en mappad enhet på en annan maskin) och när filen ska stängas låser sig alltihop och jag måste starta om min maskin. Jag hittar inget annat sätt att stänga databasen! I min vb-kod skriver jag ordentligt databas.close och set databas=nothing och när jag stegar mig fram är det vid close som timglaset kommer fram för att sedan inte gå bort. Ldb-filen blir kvar tills jag öppnar och stänger databasen igen. Jag har fulla rättigheter på min mapp och min share och ofta fungerar det ju bara inte jämt.
Jag tror inte att det är något problem med min kod eftersom ett kommersiellt program som också skulle läsa utdelade mappar uppförde sig likadant. Vi fick köpa en maskin som bara gör det här för att undvika läsningar över nätet.
Nätet är en 2000-domän, fiberförbindelse, kan inte hitta någon förklaring.
Känner något igen problemet - det kan väl inte bara vara vi...
Håller på att flytta saker till mysql...
YlvaSv: Access låser datorn...
Jag skulle nog börja med att uppdatera\ominstallera MDAC samt möjligen skapa en koppling till databasen genom en ODBC-koppling.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med mera men får du ordning på eländet så berätta gärna.
/Janne