Hej alla Access-kunniga! Det är exakt det views (vyer) är till för. I Access kallas de Stored Queries. Tack för svaren, men... Jag använder som grundprincip att basera alla formulär och rapporter på frågor och inte tabeller. Dels får jag ju fördelen av att beräknade fält finns med hela vägen, dels så kan jag i frågan både sortera och filtrera posterna. Det beror på hur du bygger upp frågan. En fråga om bygger på en tabell utan gruppering borde gå att redigera. Om du däremot t.ex. grupperar blir frågan read only. Visst - men även ett helt ordinärt ogrupperat beräknat fält som t ex antal * pris blir ju inte möjligt att redigera - för beräkningen ska ju alltid utföras på samma sätt, eller hur? Eller snarare - som användare ska man ju inte kunna editera hur fältet beräknas... Givetvis blir inte det beräknade fältet redigerbart, men alla andra fält borde bli det.Beräknade fält
Jag vet att man inte bör lagra beräknade värden i en databastabell. Men det skulle ju bli så mycket enklare om jag kunde göra så. Har många rapporter och så där de beräknade värdena ska vara med. Finns det något sätt att fixa så att ett fält alltid får sitt värde från summan av två andra fält?
Jag har några värden i en tabell där jag även vill ha tillgång till summan av dessa värden.
Ex.
Tabell: "Inventarie"
Fält:
- Inköpskostnad
- FörsäljningsIntäkt
... å så vill jag i samma tabell lagra fältet
- Vinst
Om jag inte lagrar "Vinst" som ett eget fält i tabellen så innebär det att jag måste göra beräknade kontroller för att presentera Vinst-värdet på varje formulär och rapport som jag har. Och det verkar ju jobbigt...
Hur göra?Sv: Beräknade fält
Sv: Beräknade fält
Har nu gjort frågor som jag baserar ett formulär på, och det gick ju bra (med lite pill). Men nu uppstod problemet med att möjligheten att redigera fälten i formuläret försvann. Allting blev Read-only :(
Borde man inte kunna basera ett formulär på en fråga utan att förlora möjligheten att redigera fälten?Sv:Beräknade fält
Ett beräknat fält innehåller väl alltid en beräkning utifrån ett eller flera andra fält? Då ska väl inte det beräknade fältet kunna redigeras... eller? Det är väl värdena i de i beräkningen ingående fälten som ska kunna redigeras... Beräkningen bör ju alltid vara samma - annars får man ju lägga in OOM-formler eller en funktion för att beräkningen ska bli korrekt.
/Lisbeth
aka
LissuSv:Beräknade fält
/JohanSv: Beräknade fält
/Lisbeth
aka
LissuSv:Beräknade fält
/Johan