Hej hej Du sätter tabellen Objekt som källa för formuläret. Som Kontrollkälla för Textrutan som ska visa summa sätter du: =DSumma("Kostnad"; "ObjektHändelse"; "Objektkod = " & Objektkod) Tack för lösningen Johan!Beräkna fält från relaterad tabell
Har en tabell 'Objekt' som har en relaterad tabell 'ObjektHändelse' där ett Objekts alla händelser finns. Varje händelse har en kostnad.
Jag vill kunna summera ett objekts alla "händelse-kostnader" och få in det i ett fält på ett formulär där man ska kunna lägga till/redigera Objekt (och även dess olika händelser). För att åstadkomma detta har jag gjort en fråga/vy som jag baserar mitt formulär på.
Frågan ser, lite förenklad ut så här:
SELECT Objektkod, ObjektNamn,
(SELECT Sum([ObjektHändelse].[Kostnad]) AS [Summa för Kostnad]
FROM ObjektHändelse WHERE ObjektHändelse.Objektkod = Objekt.Objektkod) AS UpparbetadKostnad
FROM Objekt;
Att frågan innehåller nästlade Select-satser gör dock tyvärr att formuläret blir liksom "read-only"...det går inte att redigera 'Objekten' i detta fall.
Hur ska jag göra för att få den funktionalitet jag eftersträvar och ändå kunna få till ett formulär där man kan redigera posterna?Sv: Beräkna fält från relaterad tabell
/JohanSv:Beräkna fält från relaterad tabell
Jag fick modifiera den lite för att det skulle funka. (Objektkod är ett alfanumeriskt värde, så jag fick lägga till ett par fnuttar runt 'Objektkod' för att få det att fungera).
För den som e intresserad, så ser min DSumma ut såhär nu:
=DSumma("Kostnad";"ObjektHändelse";"Objektkod = '" & [Objektkod] & "'")
Tack Johan!