Hur beräknar jag en ev framtida storlek på min databas? Då är det väl sannolikt på en normalisering du gör största vinsten... Du kan potentiellt ersätta textstränga med tal. Access ökar i block, så även om du lägger till 1 post, kan den öka 100kb. Enda chansen att veta är att fylla med dummyposter. Men tusentals rader tar inte mycket plats - tror jag hade 100.000 inlägg från forum som var typ 15 mb... Ok, svårt att göra mao. Svårt att säga, det beror mycket på hur du använder datat, hur lastad servern är i övrigt osv. Det enda är att testa. Oftast fungerar det dock mycket bättre än man tror.hur beräkna storlek på accessdatabas?
Har långa heltal och textfält med 10 respektive 255 tecken.
tar ett fält med 255 tecken utrymme för 255 även om det bara innehåller ett tecken?
Är 1 tecken 8 bit?
vilken plats tar ett långt heltal?
jag kommer inte ihåg vad det rymmer, men det är mer än jag behöver(max 4 siffor, ofta 1) . jag läste dock någonstans att man kunde få problem med vissa funktioner i asp.net om man använde något annat.
varje rad innehåller ca 30 fält (jag jag kunde normaliserat mera...) och jag räknar med rätt många tusen rader. Tänkte räkna lite och se om jag måste optimera lite.Sv: hur beräkna storlek på accessdatabas?
Sv: hur beräkna storlek på accessdatabas?
Sv:hur beräkna storlek på accessdatabas?
Jag märkte dock att en komprimering av databasen gjorde massor i MB räknat även på min lilla testbas. 1,1mb till 300kb
Normalisering har jag gjort och gjort ogjord, i vissa fall av "rätt" anledning i andra fall lite lathet, lättare att göra rapporter och diagram :) Men blir den stor kan jag ju radera detta.
100 000 inlägg på 15 mb låter ju lovande när max är 2GB, men när blir den för tung för att använda smidigt i asp.net? Sv: hur beräkna storlek på accessdatabas?
/Johan