Hej, Du har försökt skriva tydligt men det är alltid svårt ändå att se "the big picture". Det du kan vara behjälpt av är en s.k subquery eventuellt - chansar nu .. Ge oss tabelldefinitionerna i enklare form, så går det lättare, typ Hej,Matcha tabeller i fråga
jag har ett problem som troligen är lätt att lösa, men man är något av en nybörjare på Access.
Jag har flera tabeller, bl a en med all försäljning vi gjort som innehåller månad, prisgrupp, artikel, pris mm.
Sedan har jag en tabell som innehåller satt budget för varje prisgrupp, och den innehåller också månad, prisgrupp, budget.
Nu har jag gjort en fråga som tar ut försäljningen för specifika månader som angetts i en separat månadstabell som jag matchar mot månaden i försäljningstabellen.
Jag vill också skapa en kolumn där budgetsiffrorna kommer med från den andra tabellen, och det gör jag genom att matcha prisgruppen i försäljningstabellen mot prisgruppen i budgettabellen, men jag måste även matcha månaden mot varandra (annars blir det samma budgetsiffror på varje månad om jag bara matchar prisgrupperna), och det gillar inte Access.
Hur gör jag detta rätt? Vad har jag missat?
Hoppas jag var någolunda tydlig med problembeskrivningen.
Tack på förhand!
Mvh ErikSv: Matcha tabeller i fråga
select a, b,
c = (select sum(somefield) from anothertable where firsttable.id = anothertable.id),
d = (select sum(anotherfield) from anothertable where firsttable.id = anothertable.id),
from firsttable
group by a
nånstans kanske att börja diskutera med i alla fall ...
Sv: Matcha tabeller i fråga
tabell
--
fält
fältSv:Matcha tabeller i fråga
din sats ser inte helt fel ut, har försökt med nåt liknande genom att skapa en annan "subfråga" först, men den har inte riktigt varit lik din.
Vi ska ta hit en lärare i Access i slutet av månaden, så jag har inte labbat så mycket mer, utan väntar in honom. Förhoppningsvis blir man bättre på svårare syntax då.
Men stort tack för hjälpen så återkommer jag med hur det går! :)
Mvh Erik