Jag har en accessdatabas som flera personer behöver kunna dela. Under Verktyg - Alternativ har jag valt Öppna databaser Delat och Inga lås på Postlåsning. Trots detta går det inte att öppna databasen om den redan är öppnad av någon annan. Du ska inte behöva göra något speciellt, ldb-filen ska finnas där... Se till att du inte öppnar databasen exklusivt. I öppna-dialogen kan du få en dropdown vid öppna-knappen, välj "Öppna" där. Om du öppnar den med Access så tror jag automatiskt att den försöker öppna databasen exklusivt, dock är det annorlunda om du använder liknande program som VB eller ASP för att komma åt databasen. Delat läge är markerat i inställningarna för databasen. Problemet ligger i att alla inte ska ha fulla behörigheter i databasen. Om någon med full behörighet har öppnat så kan en annan med full behörighet också öppna men inte någon med begränsad. Om någon med en begränsad behörighet öppnar databasen först kan ingen med full behörighet öppna. Krångligt? Jag blir i alla fall inte klok på det. hej ja tror ja har haft samma problem som dej,,,,,,Problem med delning av accessdatabas
Det ligger en LockFile (.ldb) som antagligen låser det hela men hur i all världen får man Access att låta bli att lägga upp denna fil?Sv: Problem med delning av accessdatabas
/JohanSv: Problem med delning av accessdatabas
Tror även att Access har en inställning någonstans i menyn på databasen där du klickar för att använda den i "delat läge", rätta mig om jag har fel. Excel har det i alla fall (se artikeln Excel - ASP)
/PelleSv: Problem med delning av accessdatabas
Sv: Problem med delning av accessdatabas
så jag fick göra följande
Det du kan/ska göra är att splitta upp din databas i två delar, en som innehåller dina tabeller och en som innehåller resten. Den med tabellerna lägger du på servern medan den andra har ni var sin kopia av. För att komma åt tabellerna på servern tar du bort dessa från din ursprungliga databas och ersätter dem med en koppling mot de på servern, s.k. länkade tabeller.