Kan man använda sig av Ms Access utan serverlösning, SQL eller liknande, där flera användare skall ha möjlighet att bearbeta databasen samtidigt på en gemensam filserver? Inga problem alls! Hej SQL Express, menar du ett program? Vi har ingen tillgång till annan programvara än Access och en filserver för lagringsplats... Hej Det är givetvis beroende av användarmönster och sånt, men med så få användare borde det inte vara tal om någon större mängd samtidiga användare. Access är inte så kul ihop med webgränssitt alla gånger, men det är väldigt beroende av hälsotillståndet på webservern i övrigt. Det kan fungera riktigt bra med rätt förutsättningar. SQL Express är gratis att använda. Mer info här: http://www.microsoft.com/sql/editions/express/default.mspx Hej igen, Det kommer fungera bra. Skapa en databas för datalagring och en "databas" med användargränssnittet där du länkar in din datalagrings databas. Ok, då vill jag tacka alla för att de tagit sig tid att att svara på mitt inlägg. Dock verkar det inte som om vi kan använda Access pga problemet med säkerheten vilket var en av grundkriterierna för att genomföra projektet.Multipla användare utan server...
Sv: Multipla användare utan server...
Det finns dock situationer då det kanske inte fungerar helt perfekt, men det beror helt på antalet samtidiga användare, hur applikationen är skriven och hur stor databasen är.
/JohanSv:Multipla användare utan server...
Tack för svaret. Vi är två som skall genomföra lösningen och har tidigare inte någon erfarenhet av Access så nästa fråga är om det är svårt att lära sig det som behövs för att genomföra detta.
Systemet är tänkt att användas av ca 10-20 personer där gränssnittet förhoppningsvis skall vara ett webbbaserat genom vilket man får kontakt med databasen utan att Access är inblandat. Databasen kommer att vara omfattande och har ett komplext excel ark som förebild och kommer att ligga på en filserver som bara tillåter lagring av filer, inte exekvering eller liknande.Sv:Multipla användare utan server...
Sv: Multipla användare utan server...
Det går utmärkt att använda Access helt fristående (dvs bara Access och en filserver). Jag har 200+ användare som gör ca 300-400 ändringar per dag. Som mest är det ca 20 simultana användare inloggade. Prestanda är hur bra som helst, men vi har iofs ett snabbt nätverk. Lösningen har rullat i 3 år nu utan ett enda problem.
Självklart måste man dock splitta databasen i frontend/backend. Vad gäller underhåll låter jag användarna själva omedvetet göra databasunderhållet på back-enddatabasen en gång var tredje dag (siste man att logga ut gör compact & repair). Ett alternativ är att ha ett script på servern som gör gör compact & repairt via "scheduled tasks" - jag körde länge Total Visual Agent från FMS (http://www.fmsinc.com/).Sv: Multipla användare utan server...
I vilken miljö ska ni utveckla webgränssnittet?
/JohanSv: Multipla användare utan server...
Sv:Multipla användare utan server...
tack för alla förslag. Jag kanske har uttryckt mig lite felaktigt tidigare. Då jag vill ha reda på om det är lönt för mig att använda Access.
Förutsättningar:
Jag och de tänkta användarna har tillgång till Microsoft Office 2003 med Access, samt en filserver (lagringsplats på nätverk, INGEN möjlighet att ha exekverande filer som PHP eller ASP). Ingen annan programvara förutom webbläsare och andra standardapplikationer tillåts.
Uppdrag:
Skapa ett avancerat "Excel-ark" i Access där flera användare, med olika behörighet, kan titta, ändra och justera.
Övriga tankar:
Efter att ha sökt på olika möjligheter, både direkt hos Microsoft och på Google hittar jag bara lösningar som använder sig av SQL-server (något jag inte har tillgång till). Därför undrar jag om det finns en möjlighet att lösa mitt problem med de knappa resurser jag har eller hur jag ska gå tillväga. Någon som kan hjälpa mig?
Tacksam för svar!Sv: Multipla användare utan server...
En sak du ska tänka på är att du inte kan göra en applikation "säker" på detta sätt. För att användaren ska kunna använda systemet måste den ha rättigheter till filerna, är man då lite händig kan man med tillgång till filerna få tillgång till alla uppgifter. Du kan skydda dej mot en vanlig användare, men den som vill kommer lätt kunna komma åt allt. För att göra något "bättre" krävs en serverapplikation som enbart lämnar ifrån sig uppgifterna aktuell användare har rättighet till.
/JohanSv:Multipla användare utan server...