Hej, De du kan göra är att skriva i formulärhändelser. Dvs. fylla värdena via SQL (Me.Recordsource=SQLsats) och uppdatera poster med update direkt in i tabellerna vid valfri användarinput som du kopplar till kod för update.Hur ändrar jag i formulär som består av queries i Access 2003??
jag har ett problem med formulär som är baserat på queries. För att förklara mig lite närmare. Min query ”Query3” jag använder består i sig av två subqueries, ”Query1” och ”Query2”. Query1 hämtar två kolumners siffervärden från en tabell och räknar ihop dessa per rad. Query2 summerar sedan samtliga Query1.
Jag har sedan skapat ett formulär av Query3, och om jag har värden i min tabell visas uträkningarna korrekt, men det går inte, att i formuläret, ändra i de två tabellerna, vilket jag skulle vilja göra.
Har gjort ett formulär som består av två subformulär, baserat på Query1 och Query2 och där går det hur bra som helst att ändra i det formulär som består av Query1. Med denna lösning uppdateras inte det andra subformuläret.
Kan någon hjälpa mig hur jag ska göra? Hade helst sett att det gick att jag kunde skriva in värden i formuläret som bygger på Query3, men om inte det fungerar, hur kan jag då få båda subformulären att uppdateras om jag ändrar värdet i subformuläret som bygger på Query1?
Tacksam för all hjälp!Sv: Hur ändrar jag i formulär som består av queries i Access 2003??
Edit: Update eller insert beroende på om du lägger till eller ändrar.