hej, SqlDataSource används för att ansluta till SQL-Server, för Access ska du använda motsvarande OleDb-objekt. Ok, tack! Nej, för utveckling finns det en inbyggd webserver i Visual Studio så att du kan testköra och debugga dina websiter. Om du däremot vill låta andra komma åt sidorna behöver du däremot köra IIS. Har för mig att det till och med finns en AccessDataSource gjord för ändamålet... tack för svaren,Connection string VS2008
vet någon om visual studio 2008 kommer med en server eller måste jag installera IIS? Jag försöker göra en databaskoppling till en access databas men misslyckas att få ut informationen i iexplorer. Databaskopplingen fungerar när man provar den i wizarden. Jag antar att det är en server installerad eftersom den försöker koppla till localhost, men som sagt jag får inte ut någon information.
Jag använder sqlDataSource. I web.config finns en connection string. Gridden gjorde jag via wizarden och testade man den så fick jag ut informationen. I koden ser det ut så här;
<body>
<form id="form1" runat="server">
<div>
<asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource1" runat="server"
ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:strConn %>"
ProviderName="<%$ ConnectionStrings:strConn.ProviderName %>"
SelectCommand="SELECT * FROM [NavigationMenu]"></asp:SqlDataSource>
</div>
<asp:GridView ID="GridView1" runat="server">
</asp:GridView>
</form>
</body>
</html>
Tacksam för hjälp!Sv: Connection string VS2008
/JohanSv:Connection string VS2008
Men måste jag installera IIS på min VISTA Home Premium för att köra applicationen? Jag har tidigare haft XP med IIS installerat och då fungerade det fint men i Vista får jag det inte att fungera. Hade visserligen VS 2005 då, men det borde väl inte vara någon skillnad!
Mvh
D.FSv: Connection string VS2008
/JohanSv:Connection string VS2008
Sv: Connection string VS2008
det är riktigt att det är en server med i VS2008. Däremot så ändrade jag mig och använder MS SQL server, då fungerade databaskopplingen utan problem. Får kolla om jag testar access i ett senare skede.
mvh
Dany