Hej! Eftersom du har så lite data, kan man köra med det enklaste (det går nog att få snabbare med joins): Ok, men "var" skriver jag denna sträng?? Öh... det är SQL. Har inte Access här, men du skriver det genom att i frågan byta till sql-läge. Det finns en guide/wizard att följa. Du väljer ny fråga från guide och väljer omatchade. Då får du först peka ut den tabell som saknar poster i den relaterade tabellen (finns en möjlighet att det är tvärtom - min telefonist kopplar minnet fel ibland), därefter vilken tabell som har alla poster och till sist vilket fält de har gemensamt och vilka fält du vill ha med i resultatet. Du kan sedan gå in i frågan som skapats och Visa-menyn, välja SQL så ser du hur frågan byggdes upp i SQL. Det är lärorikt. I vilket fall som helst så får du ett resultat.jämföra tabeller
Som ny medlem blir jag glad om någon kan hjälpa mig med följande problem:
Har två tabeller med org.nr som jag läst in i access. grejen är att den ena tabellen består av 900 rader och den andra av ca 500 rader. Men jag vill köra dessa mot varandra och få fram vilka org. nr som finns i den ena men inte i den andra tabellen. Har lyckats göra en enkel körning själv på dem som matchar och får då en ny lista på ca 450 org nr. Men vilka är då de saknade ca 50 org numren som således inte matchar?? Det borde man också kunna få fram via en fråga.
Tacksam för hjälp!!
Mvh OlaSv: jämföra tabeller
SELECT OrgNr FROM Tab1 WHERE OrgNr NOT IN (SELECT OrgNr FROM tab2)
Så får du dem i tab1 som inte finns i tab2.Sv:jämföra tabeller
Om du kan detaljera ditt svar blir jag glad.
Mvh OlaSv: jämföra tabeller
Sv: jämföra tabeller
//Ann