Hej, En variant är att köra med typ Ah okej, så jag ska skapa en Query och köra SQL? I dagsläget har jag justerat direkt i ett inmatningsfält vilket har fungerat rätt bra. Ex. =[F4]+[F5] eller liknande. Man kan inte göra på samma sätt bara att utöka denna information? Jag är ingen van Access-användare, så jag vet inte om det finns lättare sätt; det kanske går att göra något snarlikt. Det får Access-gurus uttala sig om. Men det går att göra så via SQL (jag har själv fått göra en snarlik lösning). Tack för hjälpen i alla fall,Komplicerad uträkning med flera alternativ
jag har en ganska så stor databas som består utav två tabeller, en med konstanter (KONST) och en med data (TABELL). Datan från TABELL visar jag i ett formulärgränsnitt där jag även har lite lokala uträkningar för att summera de olika värderna jag har (utseendemässigt som excel). Några av uträkningarna kommer hämta variabler från KONST och det är här det blir problem.
Jag har en uträkning för excel, men denna går inte bara att kopiera trots att fälten har samma namn. Jag skulle således behöva tips/hjälp på hur uträkningen skulle vara istället. Befintlig Excel-lösning:
=IF(F1="B";FF2*FF3/10000;IF(F1="C";FF2*FF4/1000))
Hur ska jag skriva denna i ett formulärfält? Kan man det? Och om man nu kan det, ponera att FF2,FF3,FF4 ligger i TABELL istället.
F1="B" och F1="C" beskriver vad detta fält innehåller.
Tacksam för svar,
EricSv: Komplicerad uträkning med flera alternativ
(SELECT FF2*FF3/10000 FROM tabell WHERE F1 = "B")
UNION ALL
(SELECT FF2*FF4/1000 FROM tabell WHERE F1 = "C")
Med tillägg av lämpliga kolumner etc. Sen får man ju säga att det ser ut som att du skulle kunna ha en vettigare struktur?Sv:Komplicerad uträkning med flera alternativ
Att det ser ut som det gör beror på att det ska vara många användare, samt vissa konstanter som ska vara samma för alla som ska använda databasen. Därför kändes det ganska så logiskt att göra som jag har gjort.Sv: Komplicerad uträkning med flera alternativ
Jag vet ju inget om problemet, men "A", "B", "FF2", osv. känns inte helt hundra. Överhuvudtaget tycker jag att man ska se om man kan undvika nästlade ifsatser när det kommer till databaser.Sv:Komplicerad uträkning med flera alternativ
namnen är bara för testversion, i den skarpa versionen heter de annorlunda. Att det blir som det blir är att jag egentligen bara "översätter" ett Excel-ark som har en liknande struktur och det är tänkt att det ska bli så likt som möjligt.