Hej! Du gör just det - delar databasen. Lägger den del som har tabeller på share och distribuerar formulärdelen till respektive användare. Det fungerade fint att dela databasen. Vad jag förstår måste ändå användarna man distribuerar formulären till ha access installerat på sina datorer. Så här står det i hjälptexten: Då skulle jag tro att den s.k. Access runtime är den bästa. skulle tro att det är vad som avses med körtidsprogram. I Access 2003 (jag har Office professional 2003) kan du gå via menyn "Infoga" och välja "Sida" så kommer du till en guide som du kan använda för att skapa en html sida med formulär för åtkomst till data i dina tabeller. Hej Hej. <b>Är jag alldeles ute och cyklar om jag känner att detta borde fungera??</b> I teorin borde det fungera med en webbserver som stödjer webdav, blir ju unc-sökväg sen. Men jag skulle inte rekommendera det alls..Hur dela Access-databas?
Har på mitt jobb skapat en databas i access med tillhörande formulär och vill göra dem åtkomliga till andra användare i nätverket. Hur kan man göra det? Gissar att man lägger databasen på ett delat share. Måste varje användare installera MS Access på sina datorer eller går det lösa på något enklare sätt???
/GöranSv: Hur dela Access-databas?
Det är i alla fall den metod jag känner till. Sist jag gjorde något dylikt var i 2002. Har inte Access här för tillfället men rekommenderar hjälpavsnittet och vill minnas att funktionen att dela finns i verktygsmenyn.
//AnnSv:Hur dela Access-databas?
"För att komma åt den delade Microsoft Access-databasen från en annan dator måste det finnas ett av följande på den andra datorn: en lokal installation av Access, en nätverksinstallation av Access (licensierad för en användare) eller ett körtidsprogram. I Microsoft Office XP Developer ingår en licens utan royalty när körtidsprogrammet installeras på datorn."
Jag vill åstadkomma en form av client-server-struktur så att användaren behöver installera så lite som möjligt på sin dator. Användaren ska kunna komma åt databasen via formulären för att läsa data och göra uppdateringar. Det bästa vore om formulären gick att göra om till websidor (liknande asp-sidor) på något enkelt sätt.
Tacksam för fler tips!Sv: Hur dela Access-databas?
Access runtime var inkluderad i Accesslicensen tidigare men har nu flyttats till developer, det kan stämma bra.
//Ann
Edit: sorry läste slarvigt. Det är möjligt att det går att göra om formulären till html, till och med troligt. Själv har jag aldrig gjort det dock.Sv: Hur dela Access-databas?
Sv:Hur dela Access-databas?
Om du har en access-databas där tabeller och formulär ligger i samma mdb-fil är det som du skriver enklast att lägga denna mdb-fil på en share. Varje användare måste ha MS Access eller MS Access Runtime installerat. Access runtime finns i Office 2003 Developer Extensions, men går att ladda ner separat från lite olika ställen, t ex hittade jag efter lite googlande det här: http://www.miesoftware.com/Access03RT/a2003rt.exe
Men observera noga: Har du mer än bara ett fåtal samtidiga användare kommer du få problem. Access är inte designat för att flera användare skall dela på samma applikationsfil och mdb-filen riskerar bli korrupt ganska snart.
Enda lösningen är att splitta databasen i en front-end (med formulären) och en back-end (tabellerna). Dock kommer du då dyka på problemet hur du uppdaterar klienterna när du ev. uppdaterat dina formulär eller på annat sätt utökat funktionaliteten. På detta problem finns lösningar, antingen att koda själv, eller köpa ett separat verktyg som gör precis detta.
Bästa lösningen för Access-applikationer är således att dela databasen som jag nämnde ovan och att skaffa eller koda en lösning som automatiskt distributerar ut uppdaterade klienter. Gör man detta kan Access med ett snabbt nätverk hantera upp till 15-20 samtidiga användare utan risk för korrupta databasfiler.Sv: Hur dela Access-databas?
Om jag skulle vilja lägga en access-databas på en filserver på internet, och låta ett program skrivet i vb koppla till den databasen då? Är det möjligt och i så fall hur?
Jag har försökt med att lägga *.mdb-filen på en gratis filserver på nätet och sedan gå in på "egenskaper för datalänk" i vb och skriva in adressen för mdb-filen, men det verkar inte fungera....
Är jag alldeles ute och cyklar om jag känner att detta borde fungera??
//Göran "en inte fullt lärd nybörjare"Sv:Hur dela Access-databas?
Ja, tyvärr är detta inte möjligt. För jag antar att du med "filserver på internet" egentligen menar en webserver? Om du inte kan mappa upp utrymmet med en enhetsbokstav i Windows blir det lite klurigare. Det finns inget enkelt sätt att lösa detta i VB6. Min rekommendation är att du skriver en webservice på webservern som sköter snacket med databasen och sedan kommunicerar ditt program med webservicen.
/JohanSv: Hur dela Access-databas?