Håller på att kämpa vidare med min databas. Vet inte om ACESS har detta kommandot, men i SQL Server skriver man TRUNCATE [tabellnamn]. Det finns 2 sätt som jag känner till. Om du byter datatyp på kolumnen och sedan byter tillbaka så nollställs räknare. Räknaren nollställs även om tabellen är tom när du kör en "komprimera och reparera" på databasen, det gör du med hjälp av JRO om du ska koda det. Johan tror du hittat VB.net-länk som min VB6 inte riktigt är överens om. Fler förslag? Det ska vara för VB6. Har du satt en referens till JRO? Vad är det som inte fungerar? En liten tanke bara: Kenneth Kolla in http://support.microsoft.com/kb/97520 för maxvärdet för räknar-fält. Om din applikation tömmer tabellen en gång per dag i 20 år kommer du kunna lägga in strax under 300 000 poster varje dag om du håller dej till positiva värden (det dubbla om du räknar med all negativa). Är det verkligen ett problem? Men databasen mår bra av att köra Compact då och då ändå. Sen är ju frågan om du verkligen har tänkt rätt. Är de nya posterna helt orelaterade till de gamla? Ursprunliga problematiken är följande: Det låter som att du kan göra update, alternativt hämta in hela databasen inkl. id-nummer så borde problemet försvinna. Om du komprimerar om databasen med tomma tabeller sätts räknarna till noll."Nolla" eller numrera om"id-nummer"
VB6, ADO och ACCESS
Jag har lagt in en rutin som tömmer min databas. Går bra. Låt säga att jag hade 100 poster i databasen då töms den och blir noll stycken.
Sedan har jag en annan som fyller databasen. Säg att jag laddar in 100 andra poster. Går bra, men:
ID-nr som databasken själv sköter om är numrerad från 1 till 100 i början. Men när jag laddar in nya uppgifter blir det nr 101 till 200. Efter att ha tömt o laddad in igen blir det 201 till 300. Kan bli astronomiska siffror till slut med många poster.
Så
Kan man "nollställa" databasen och dess id-nummer?
eller
Kan man få den att räkna om från siffran 1?
Ha en bra dag
PerSv: "Nolla" eller numrera om"id-nummer"
Då tömms tabellen och "ID räknaren" nollställs.
/HåkanSv: "Nolla" eller numrera om"id-nummer"
http://support.microsoft.com/kb/230501/
/JohanSv:"Nolla" eller numrera om"id-nummer"
/JohanSv: "Nolla" eller numrera om"id-nummer"
Måste ID nummer genereras automatiskt? Kan du inte ha ett vanligt nummerfält som du själv sätter när du laddar in uppgifterna?
Används ID nummer till någonting meningfullt efter inladdningen av uppgifter? Om inte - vad spelar det då för roll vad du har för ID-nummer? Behövs då ett sådan fält överhuvudtaget?Sv:"Nolla" eller numrera om"id-nummer"
I o för sig inte. Men mitt upplägg är en databas som töms varje kväll och fylls varje morgon, ibland sker detta flera gånger om dagen. Och jag testade med 10000 slumgenerarade data och id nummret rusade oroväckde fort iväg till stora nr och då undrar man vad som händer efter ett år efter ...
/JohanSv:"Nolla" eller numrera om"id-nummer"
För det låter i ursprungliga posten som att du sätter in lika många varje gång?Sv: "Nolla" eller numrera om"id-nummer"
1. Databasen skall användas av flera personer - och alla sitter inte på samma ställe. Har funderat på Internetbaserat men alla har inte internet som fungerar hela tiden.
2. Så lösningen är att alla har databasen hos sig, men sedan finns några centrala filer där alla data sparas o uppdateras som sparas på en Internetserver. Så användarna kan sedan synkronisera och då tömmer och fylls systemet igen. Sv:"Nolla" eller numrera om"id-nummer"
Sv: "Nolla" eller numrera om"id-nummer"
Svara
Sv: "Nolla" eller numrera om"id-nummer"