OK, har en annan fråga (VB6-ADO-ACCESS-DataGrid) Om jag fötydligar mitt problem kanske någon vet hur jag skall göra. När jag skriver Har du testat följande ?DataGrid, skriva till via mjukvara
Hur skriver jag in ett värde direkt i DataGrid (inte 'fysiskt' som användare utan programmeringsmässigt genom en rutin) så att jag får en text insatt i en kolumn, aktiv rad?
Ha det
PerSv: DataGrid, skriva till via mjukvara
På Form1 har jag en textbox som är kopplad till databasen och en tabell via ADO och till en viss kolumn via DataField.
Om jag i runtime skriver in en text i Textbox1 så ändras DataGrid automatiskt. Bra så långt är jag nöjd.
Men
Jag har en funktion på Form2 där en rutin hämtar ett värde från en annan tabell i tadabasen. Och sedan skriver denna rutin in det värdet i Textbox1 på Form1.
-Det som händer som jag väntar mig är att Textbox1 på Form1 får detta värde.
-Det som INTE händer är att DataGrid och Databasens tabell som är kopplad till Form1 uppdateras. Värderna från textboxen - som nu inte skrivits manuellt utan kommit genom mjukvarans aktion förs således nu INTE in i databasen. Inte ens om jag manuellt t.ex. skriver ytterligare info i textboxen, eller ändrar den helt.
Fotnot: Först hade jag lagt in automatiska kopplingar i ACCESS, men har nu tagit bort dessa, men fortfarande detta resultat.
Några ideer.
PerSv:DataGrid, skriva till via mjukvara
DataBase.Recordset.AddNew så får jag i VB6 ett format som ser ut så här:
DataBase.Recordset.AddNew ([FieldList], [Values])
Tänkte att med den metoden kan jag skriva in ett värde direkt i ett fält i den nya dataposten.
Har provat att ersätta FieldList med både nr på field samt fields namn.
Har provat att på Values sätta in värden.
Men får olika felmeddelanden hela tiden. (som att det saknas parantes, saknas slutdel, saknas "=")
Kan någon skriva i ren form hur jag skall få detta att fungera.
Krävs någon annan .Recordset. innan för att den skall ta emot. Sv: DataGrid, skriva till via mjukvara
DataSource.RecordSet.AddNew
DataSource.RecordSet ! Field1 = "A"
DataSource.RecordSet ! Field2 = "B"
DataSource.RecordSet ! Field3 = "C"
DataSource.RecordSet.Update
/Martin