VB6, ADO, ACESS, DATAGRID Har löst det om någon annan är intresserad.Fungerer, fungerer icke
Då och då får man sina överaskningar. Till de mer dumma hör att någon ibland fungerar och ibland inte. Finns ofta en enkel förklaring men ...
Jag har nu kommit en bit på en mjukvara:
Den använder EN databas, vi kan kalla den för DataBas.
Denna har många olika tabeller.
Programmet har många olika Forms.
I princip använder jag EN tabell per Form. Ungefär så. Men i något fall finns ytterligare en ADO med som hämtar info från andra tabeller som har info som skall med i den aktuella tabellen. (Typ en sida med kunder, en annan med beställningar och då måste man hämta info om kunder när man skriver in en beställning.)
Men nu vill några ADO inte fungerar, de visar sig "i grått" och jag har fått något meddelande om att databasen är upptagen av annat program med exklusivitet. Men på andra forms fungerar de samtidigt!! Så jag blir fundersam.
Vad kan detta bero på?
Finns det ett max antal ADO man kan ha i ett program, eller kopplad till en databas? (Jag stänger forms genom Unload Me så de inte skall ta upp utrymme.) Behöver man göra DataBas.Recordset.Close någonstans eller ?
Fler frågor men hoppas på lika bra svar som jag fått förut.
Ha det
PerSv: Fungerer, fungerer icke
Visade sig att dels tom tabell och dels ADO som inte var kopplad till någon textbox eller datagrid eller annat utan bara till tabellen också var grå.
Ha det
Per