Hej, Ett sätt är att basera rapporten på en fråga som i sin tur har filtreringar enligt formuläret.Skicka med värden från en combobox till en rapport
jag håller på och bygger på en ganska så stor databas och börjar närma mig slutet. Jag har ett formulär som är skapat av en query där jag styr vad som ska visas (filtrerar) med tre comboboxar (avdelning, år och kvartal). Jag undrar hur jag kan göra för att ha med dessa värden jag väljer i formuläret när jag sedan vill skapa en rapport. Som det är nu vill access att jag ska fylla i avdelning år och kvartal igen vilket jag tycer verkar lite onödigt.
Hittade en lösning (på microsofts hemsida) som filtrerade en rapport men det var genom att man fick välja vad som skulle vara med i ett fönster som överlappade rapporten och denna metod kändes mindre lämplig. Skulle som sagt vilja ha en knapp som läser av vad som är valt i comboboxarna och sedan skapar en rapport av detta. Någon som har en lösning eller förslag vad jag kan hitta information om detta?
Tacksam för hjälp!
PS. Använder Access 2003Sv: Skicka med värden från en combobox till en rapport
Exempel:
<b>tblKunder:</b>
Kundnr
...diverse annan kundinfo
<b>rapValdKund:</b>
data för rapporten är qryKundval.
<b>Fråga qryKundval:</b>
SELECT * FROM tblKunder WHERE tblKunder.Kundnr=[Forms]![frmKundval]![KundvalCombo];
(Formuläret "frmKundval" måste vara öppet när rapporten körs).
<b>Ett formulär för att välja rapport innehållande:</b>
Combobox för val av kund
radkälla SELECT tblKunder.Kundnr, tblKunder.AnnanInfoDuVillVisa FROM tblKunder;
Bunden kolumn: 1
Antal kolumner: 2 (ange önskat antal beroende på radkällan)
Kolumnbredder: 0cm;3cm; (plus ev ytterligare kolumner, 1:a kolumnen, Kundnr, syns inte med denna inställning)
Knapp för att visa rapporten
viewKundReportButton_Click()
DoCmd.OpenReport "rapValdKund", acPreview