Hej igen, ännu en fråga. Hur gör du för att öppna databasen? Hur ser din connectionstring ut? OK Du ska inte behöva ta bort ldb-filen manuellt, tänkte mest att det kunde vara idé att testa ifall något gått snett. Hur ser connectionstringen ut som inte fungerar tänkte jag mest på... [citerat Per Öberg Medlem:12395 pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=269065&forumid=21&sum=0#269065]Lösenord
VB6, ADO, ACCESS
Om jag vill lösenordsskydda min databas, hur gör jag det?
Öppnar jag Access exklusivet så kan jag sätta en lösenord på databasen.
Sedan när jag skriver in det lösenordet i ADOs connection string så får jag svar med ett felmmedelande något i stil med att databasen är exklusiv för annan användare - fast jag stängt databasen från Access. Så vad gör jag fel?
Ni som kan.
Ha det
PerSv: Lösenord
När Access är avstängt, finns det då någon ldb-fil i samma mapp som databasen ligger i med samma namn som databasen? Radera då denna fil, om det inte går kan du starta om datorn.
/JohanSv:Lösenord
Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\SoftFolder\Utv\TempSkapa\NewSoft\PL1.mdb;Persist Security Info=False när jag kör utan lösenord. När jag försöker lägga in lösenordet får jag felmeddelande.
ldb-fil brukar jag ta bort genom att stänga databasen från Access nu när jag utvecklar, kan lägga in en rutin som tar bot den innan. Sv: Lösenord
/JohanSv: Lösenord
<b>> databasen är exklusiv för annan användare</b>
I koden behöver du också stänga anslutningen till databasen.
connection.open
kod
connection.close
//Ann