Om det är så att en person håller tangenten nere ex ttttttttttttttttttttttttttttt, och då skapar ett långt ord. Detta förstör min design. Hur gör jag för att undvika problemet? Design, var, vilken design? När du skriver ut texten, loopa som sagt igenom. Ord som är för långa behöver du dock inte förstöra, gör bara så att du stoppar in en mjuk radbrytning eller vad det nu heter där - om raden måste brytas då kommer den brytas, annars inte. Ett problem kan väl vara om det är ett väldigt långt: eller, som sagt, istället för att dela dem så stoppar du in mjuka radbrytningar Jag förstår inte hur jag ska göra. Skulle man kunda använda en if-sats, och har du ett exempel på en sådan? //MVH Bo Har inget konkret svar men sådana här djä... besserwisser skall Ni knäppa på näsan. !!! eee jag kan inte hålla med dig, En annan kan vara denna: Det är precis så jag vill ha det, tack så jättemycke. Jättesnällt att du ville hjälpa mig med detta. Ordlängd i databas
Tack på förhand/BoSv: Ordlängd i databas
På en hemsida har vi några alternativ i alla fall.
Men bestäm först hur lång strängen max vara får vara, sedan ställ in detta i access.
Om det nu handlar om ORD i en sträng och det rör ex. en hemsida..
Splita strängen där " ", då får du en array.. loopa igenom arrayn, kontrollera varje element, och se om den har en längd som är längre än X antal tecken. cropa dessa förslagsvis. :)
Dock är det kanske att rekommendera att göra det vid sparandet.Sv:Ordlängd i databas
Sv: Ordlängd i databas
tttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt.....
Så bryter du ordet .. säg att orden får inte vara längre än 20 tckn, om så är fallet, dela dem kanske på mitten. :)Sv:Ordlängd i databas
Sv:Ordlängd i databas
Sv:Ordlängd i databas
<b><Flyttar svaret till asp forumet...>. Dessa djä... beserwisser har inget svar.</b>Sv: Ordlängd i databas
Han har frågat samma sak i asp forumet ....... därav att jag flyttar svaret dit då det handlade om en lösning för asp inte access. Mycket för att han inte skrev vilket program som användes för att mata in datat i databasen, men bara för dig så kan du få samma svar här ........
Svarade först i access-forumet...
Nu skriver du inte hur du skapar poster i databasen, men här är ett början i asp.
<code>
<%
str = "testar lite text ttttttttttttttttttttt aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa fint va!"
cha = " "
'-splitta strängen
arr = split(str,cha)
'-ta reda på antalet tecken(vektorplatser)
'len = cint(Ubound(arr))
response.write(Ubound(Arr) & "<br><br>")
For i = 0 To Ubound(Arr) 'Ubound tar reda på antalet element
response.write Arr(i) & "<br>"
Next
%>
</code>Sv:Ordlängd i databas
<%
Dim text, fixedtext
text = "Detta är en text som kanske innehåller ett ord som är lite för långt. Möjligheten finns att deeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesignen drabbas."
function softbreak(str, textbreakafter)
Dim arr, ntext
arr = split(str," ")
For i = 0 To Ubound(arr)
if len(arr(i)) > textbreakafter Then
arr(i) = wbr(arr(i))
end if
ntext = ntext & " " & arr(i)
Next
softbreak = ntext
end function
function wbr(str)
for i = 1 to len(str)
r = r & mid(str,i,1) & "<wbr />"
next
wbr = r
end function
fixedtext = softbreak(text, 15)
%>
Sabbad design i en 160 pixels bredd.<br />
<div style="width: 160px;border: 1px solid #000;"><%=text%></div><br />
<br />
Ej sabbad design i en 160 pixels bredd.<br />
<div style="width: 160px;border: 1px solid #000;"><%=fixedtext%></div>
<br />
Pröva den. :) Kanske ger det resultat du vill.
Sv: Ordlängd i databas
Tack!!! //Bo