Hej Hej! Hej Ctrl har ingen teckenkod, så sannolikt är det antingen vbCr, vbLf eller en kombination; vbCrLf, vbLfCr. Hej 1. CTRL har ingen teckenkod, du ska alltså inte använda "Teckenkoden för CTRL" + "Teckenkoden för enter". OK, det låter lite för mycket för mina kunskaper. Okej, prova det här: DEDU!!Chr(?)
Jag skall uppdatera en massa poster i en tabell fältet som skall uppdateras är PM, detta skall ske med hjälp av en fråga.
Det jag skall göra är att slå ihop 2 st text-fält, MEN jag vill ha en radbrytning i PM-fältet mellan text-fälten.
När man skriver som in en radbrytning i ett PM-fält så använder man CTRL+Enter.
När man skriver ett Enter i en fråga så skriver man Chr(13)
MEN är det någon som vet hur man skriver CTLR+Enter i en fråga så att man kan infoga detta med hjälp av en fråga så man får en radbrytning i ett PM-fält?
Hoppas på svar!
Jörgen ErlandssonSv: Chr(?)
Jag skulle tro att när man trycker CTRL+Enter i ett PM-fält så sparas det trots allt bara ett vanligt Enter.
/Dan TSv:Chr(?)
Nej, Jag har redan testat med Chr(13) som betyder "Enter"
Jag tror att man måste lägga ihop både CTRL och Enter, men jag vet inte hur jag skall skriva CTRL?Sv: Chr(?)
Det enklaste är om du bara hämtar ut det och kollar teckenkoden så.Sv:Chr(?)
Nu fattar jag inte hur du menar, det du säger är att jag inte kan göra detta i en fråga?
Utan måste göra det i vb? hur menar du att jag bara skall hämta ut det?? hur då?
Mvh
JörgenSv: Chr(?)
2. De två teckenkoder som är relaterade till enter är teckenkod 13 och teckenkod 10. I vb (som jag antog att du använde, inser nu att det inte stämmer), kan du använda någon av de konstanterna. Du kan själv sätta 10 och 13 i olika kombinationer, för att se om någon stämmer.
3. Det enklaste sättet att få fram detta är att via vb eller vba ta reda på det.
Exempel:
- skriv ett ctrl-enter i en rad i en tabell (du kan göra en dummy bara för ändamålet).
- Kör något i stil med:
x = sql(SELECT A FROM TBL)
s = x(0,0)
for i = 1 to len(s)
debug.print mid(s, i, 1), asc(mid(s, i, 1))
next i
EDIT: Förresten borde du kunna hämta ut det till access också, om du använder ASC där.Sv:Chr(?)
Jag är inte så duktig på vb-kod så jag får nog uppdatera PM-fältet utan radbrytning och sedan tugga igenom alla poster och lägga in CRTL+Enter manuellt...det kommer att ta en stund.
Men har man inte kunskap så får man göra det manuellt ;-(
Tack för hjälpen i alla fall.
Mvh
JörgenSv: Chr(?)
1. Gör en ny tabell, Tabell1, med ett fält A, fyll i A CTRL-ENTER B i första raden
2. Gör en ny fråga:
SELECT Tabell1.A, Asc(A) AS Uttryck1, Mid(A,2) AS Uttryck2, asc(Mid(A,2)) AS Uttryck3, asc(Mid(A,3)) AS Uttryck4
FROM Tabell1;
Då ser du i "Uttryck3" och "Uttryck4" att den korrekta kombinationen är chr(13) + chr(10)Sv:Chr(?)
Nu snackar vi.. FUNKAR PERFEKT!
Tack för hjälpen, det räddade ett par timmar för mig.
Mvh
Jörgen