Hejsan! Du behöver göra en s.k. uppdateringsfråga. Tack för svaret! Det är löst!data mellan olika tabeller access
Jag sitter just nu och försöker skapa en "custom"-fil på våra artiklar på företaget..
Det är så att vi får passlistor, prislistor osv i delade tabeller av våra leverantörer, nu är det så att jag vill plocka ut den information jag behöver ha och lägga i en egen tabell.
Det hinder jag har stannat vid är att jag har en tabell som är komplett med allt förutom priser!
Till min hjälp har jag en annan tabell med artikelnummer(återfinns i den "stora"tabellen också) och priser
alltså artikelnumret i kolumn A och pris i kolumn B
Nu vill jag skapa en ny kolumn i den stora tabellen och lägga till priset ifrån pris-tabellen i den, knutet till artikelnumret som ligger på kolumn B i stora filen!
Är access det rätta programmet för detta, isf hur ska jag gå tillväga?
Andra tips?
Hoppas ni förstår min fråga & har möjlighet att hjälpa mig!
MVH
DanielSv: data mellan olika tabeller access
Google svarar på frågan - access uppdateringsfråga - bl.a. så här:
http://office.microsoft.com/sv-se/access/HA100765271053.aspx
//AnnSv:data mellan olika tabeller access
Tyvärr måste jag säga ett efter jag läst detta så är jag ändå inte riktigt med på hur man ska gå tillväga!
Det känns inte som att någon de funktionerna där ska göra detta jag letar efter..
Dessutom kanske jag bör tillägga att jag faktiskt bara har Access 97 tillhanda hehe :) Still waiting for the new! Men måste få färdigt detta innan det nya anländer!
***************Ändring 3:
Jag har nu skapat en fråga där jag har gjort relationer mellan artikelnummer-raderna och även de som innehåller pris i de olika tabellerna.
Sen har jag skapat en uppdateringsfråga som lyder såhär:
Fält: pris
Tabell: Applications
Ändra till: [GE 07].[Pris €]
Villkor: (inget)
När jag kör frågan så kommer det upp Vill du ändra dessa "0" fält. alltså inga förändringar!
är jag helt ute å cyklar=Sv: data mellan olika tabeller access
Det var som jag skrev innan! Men €-teknet fick itne vara med i rubriken, trots att den inte klagade! ändrade det i kolumnens namn och i frågan så tågade den på så fint!
46000 priser blev det hehe!
Tack så mycket för hjälpen Ann!