Följande SQL : Hej Jorå! Tillverkar man frågan med frågeverktyget i Access blir det lite extra parenteser men det har ingen betydelse. Ännu enklare kan man skriva så här: <code>SELECT Artnr, Benämning FROM Artiklar WHERE Artnr Like "14139-0000-04*"</code> men det funkar inte heller. Det är något med att posterna innehåller två minustecken. (Det är ett textfält!) /MÅ Hej <code> tack för ert deltagande men inget verkar funka. Jag har ett exempel i Access 2k att maila till den som vill se.....Men NU SER JAG! Kör man i Access-97 fungerar det hur fint som helst. Dags för servicepack x.x /MÅSQL och bindestreck i databasen (Ger fel svar)
<code>SELECT Artiklar.Artnr, Artiklar.Benämning FROM Artiklar WHERE (((Artiklar.Artnr) Like "14139-0000-04*"));</code>
ger inte träff i databasen fast artikel med just detta nummer finns. Redigerar man i databasen och tar bort det andra bindestrecket funkar det! Likaså om man ändrar koden till <code>(((Artiklar.Artnr)="14139-0000-04"));</code> men då blir det långsammare och dessutom förfelat eftersom jag vill ha med jokern i slutet.
Finns någon förklaring?Sv: SQL och bindestreck i databasen (Ger fel svar)
Förstår inte alla ( tecken .
Så här skulle jag skriva
Dim SQLStr As String
SQLStr = "SELECT Artnr, Benämning FROM Artiklar WHERE Artnr Like '" & "14139-0000-04*'"
mvh
Sven som har haft fel förrSv: SQL och bindestreck i databasen (Ger fel svar)
Sv: SQL och bindestreck i databasen (Ger fel svar)
Det kan ju absolut inte bero på bindestreck(minustecknen)
Har du kollat i tabellen så det inte ligger mellanslag mellan
minustecknen.
DSSv: SQL och bindestreck i databasen (Ger fel svar)
"SELECT Artnr, Benämning FROM Artiklar WHERE Artnr Like '14139-0000-04*'"
</code>
Det där ska fungera...
Om inte kan du ju testa byta ut "*" mot "%" men det i sin tur ger ju allt efter och jag antar att du bara vill ha en siffra till efter...
Mvh ThomasSv: SQL och bindestreck i databasen (Ger fel svar)