Har ett litet delikat problem. Prova att vända på frågan så att de poster som innehåller något i C kommer först, ISNULL funkar i SQL Server, vet inte hur det är i Access. Först och främst tack till båda för svar, och lessen att jag inte kommit med feedback tidigare. Det visade sig att det var rätt lätt att lösa i Excel så jag är inte säker på att jag måste lösa det. =) I VBA, VB och Access fungerar Nz(var). Om var är NULL blir Nz(var) = 0 vilket är ett tal. Mmm, men jag vill inte ha 0 utan NULL. Problemet är att NULL tolkas som text, och kombinationen av NULL och tal gör att allt tolkas som text. Jag vill att allt tolkas som tal. NULL betyder att ett värde saknas, det är inte noll, det är inte en tom sträng. Det finns inget värde! Varken tal eller text! Om du vill ha NULL i form av ett tal, kan du själv bestämma vilket tal du vill ha, noll eller femtioåtta, alla är lika rätt eller fel. Läs om frågan igen. Nytt försök! Jag skapar tabeller som du beskriver och en vy med unionen. När vyn ska vias i Excel (2007) får jag en helt tom cell vid null-värden. Har du ställt in formateringen av celler i Excel till "Tal"? Tom cell vid nullvärden är väntat, problemet är att för mig blev de icke tomma cellerna text. Så istället för 45 stod det 45 fast i text (typ "45" eller '45). NULL ska tolkas som tal i Access
Jag har två tabeller X och Y. X har kolumnerna A och B, medan Y har A, B och C.
Jag behöver visa dem tillsammans via en union och gör därför något i stil med:
(SELECT A, B, NULL AS C FROM X)
UNION ALL
(SELECT A, B, C FROM Y)
Detta funkar utmärkt, allt ser fint ut, fram tills jag ska importera detta till Excel. Problemet är att NULL automatiskt tolkas som en VARCHAR eller något i den stilen, och att C i Y därför konverteras till text också.
Vad jag vill ha är alltså typ CDbl(NULL), så att det är ett tal trots att det är en double. Går detta att ordna?Sv: NULL ska tolkas som tal i Access
Sv: NULL ska tolkas som tal i Access
SELECT Description, DiscountPct, MinQty, ISNULL(MaxQty, 0.00) AS 'Max Quantity'
FROM Sales.SpecialOffer;Sv:NULL ska tolkas som tal i Access
Göran: Jag tror du missförstod lite. Jag vill fortfarande ha NULL, men jag vill ha "NULL i form av ett tal"Sv: NULL ska tolkas som tal i Access
Kan det vara till hjälp?Sv:NULL ska tolkas som tal i Access
Sv: NULL ska tolkas som tal i Access
Sv:NULL ska tolkas som tal i Access
1. Jag har en tabell X, med tre kolumner, A, B, C. Kolumn C är tal (Double)
2. Jag har också en tabell Y, med två kolumner, A och B. I det här fallet betyder det "man kan inte tala om C för Y".
3. Jag måste ändå slå ihop dem till en tabell via en Union;
(SELECT A, B, NULL AS C FROM Y)
UNION
(SELECT A, B, C FROM X)
Men detta innebär att C tolkas om så att det blir strängar. Martin Adrians förslag var att helt enkelt vända på ordningen. Jag har inte provat det än, eftersom jag inte arbetat i det projektet sen jag ställde frågan.Sv: NULL ska tolkas som tal i Access
Sv:NULL ska tolkas som tal i Access
Talformat är inte aktuellt, eftersom jag direkt från ODBC-koppling till pivottabell (det skulle jag förstås ha sagt). Prova det istället, och se om det blir skillnad (om du kan summera på kolumn C). Det kan förstås vara något de har löst i 2007-an.