Hej Låter som ett typfall att använda en mellantabell som du är inne på: Hej Det borde gå att få fram en sån filtrering i Access om du för den dropdownen sätter egenskapen Radkälla till nåt i stil med "SELECT ... FROM Jägare WHERE ÄrGäst = FALSE" (resp TRUE för listan med gäster då förstås)jaktdatabas
Måste erkänna att det är länge sedan jag höll på med detta, men har fått för mig att jag skall försöka damma av mina ringa kunskaper igen.
Tanken kom, strukturen var sisådär, och jag har suttit hur många timmar som helst, men kommer inte vidare. Vet inte var jag skall börja.
Tanken är att göra en liten databas som jag själv har nytta av, och det skall då vara en jaktdatabas där jag registrerar mina jakttillfällen, deltagande jägare o vilket eller vilka villebråd som blev utfallet o vilken jaktform.
Har ung fått klart för mig hur mina tabeller skall vara. Men jag vet inte hur jag går vidare…
Jaktdag
dag_id, säsong_id, väder, kommentaromdagen
Jägare
Jägar_id, Jägare (Här finns 6 st poster som är fasta)
Jaktform
Form_id, formnamn
Gästjägare
Gäst_id, gästnamn
Jaktlycka
Lycko_id
Vilttyp
Plats
Sen finns det massor av ytterligare tabeller om vilttyper hund mm.
När jag registrerar en jaktdag i ett formulär är min tanke att jag skall ha en ruta där jag markerar vilka av mina poster i tabellen jägare som är med denna dag, (helst med hjälp av kryssbox) samt kunna välja i listruta bland en eller flera gästjägare som varit med tidigare eller kunna registrera en ny gästjägare.
Därefter skall man kunna registrera en eller flera jaktlycka,
Vilttyper är Älg rådjur, fågel, vildsvin etc.
Resp vilttyp ska sedan ha egna tabeller typ
ÄLG (tjur, ko, kviga, tjurkalv, kvigkalv) (om tjur skall det dessutom komma undertabell med taggantal)
Följande ”relationer” finns.
En dag kan flera jägare varit med,
En dag kan flera villebråd fällas
endast en jägare kan fälla ett villebråd, och detta kan ske med en jaktform
en jägare kan skjuta flera villebråd samma jakttillfälle
Ett villebråd kan bara ha en jaktform men samma dag kan flera villebråd fällas med olika jaktformer
Vill inte att nån skall lösa hela problemet, men däremot skulle jag behöva hjälp att kunna komma på hur jag löser koppling mellan jaktdag och jägare, dvs att jag i ett formulär får fram detta underformulär där jag registrerar vilka jägare som var med. Antagligen måste jag ha en mellantabell, men är osäker. Lyckas inte heller lösa hur jag kan välja olika antal närvarande av mina fasta jägare. Sv: jaktdatabas
JägareJaktdag
JägareJaktdag_id (primärnyckel), Jägar_id (främmandenyckel till Jägare), Dag_id (främmandenyckel till Jaktdag)
(ev. skippa jägarejaktdag_id och ersätt med en sammansatt primärnyckel över de två andra kolumnerna)
Om du inte har något specifikt skäl att ha jägare och gäster i olika tabeller, varför inte lagra dem i samma och ha en bool/bit-kolumn "ÄrGäst"? På så sätt kan du använda gäster i alla fall i databasen där du kan använda vanliga jägare utan att behöva göra en massa extrajobb, men kan fortfarande filtrera bort gäster i dropdowns et.c. i UI:t.Sv:jaktdatabas
Tack för snabbt svar.
Min tanke varför jag skulle ha separat tabell för gästjägare, var mer för att vi är 6 st som nästan alltid är med, varför jag skulle vilja ha att bara klicka för dem.
Sen kan det vara kanske 10 olika personer som är gästjägare, men dessa är bara med nån enstaka gång, och oftast är det ingen, här tänkte jag ha en rullist, och möjlighet att lägga till ny jägare om så skulle behövas.
Men jag har börjat fundera på ditt förslag om "ÄrGäst".
Kan man där få en ruta med de ursprungliga 6, och sen droplist med övriga? Utan att det blir för mkt kod av det?
Jag är nog lite för ringrostig för ögonblicket.Sv: jaktdatabas