Hej! Hej! Om du bara ska hämta data så spelar det ingen roll om det datat innehåller apostrofer, det går bra ändå.Data med ' (apostrof) i
Har en accessdatabas där datat innehåller ' (alltså apostrofer). Hur hanterar jag datat för att undvika att det lilla tecknet ställer till problem vid databasanrop?
Mvh,
SofiaSv: Data med ' (apostrof) i
Du får använda parameterfrågor, då kan du skriva data databasen som innehåller nästan vilka tecken som helst. Kolla på parameterfrågor och ADO på http://www.w3schools.com/ado/default.asp. Det innebär kort att du inte anger det du ska sätta in i databasen direkt via SQL-frågan utan via parametrar.
Skyddar också mot sk SQL Injections då en dum person kan ändra på din sql-fråga eftersom sql-frågan består av text som satts ihop.
Men detta är bara ett sätt, i C# finns andra stöd för parameterfrågor så där ska du inte använda ADO.
Programmerar du direkt i Accessdatabasen via formulär eller gör du det i ett externt programmeringsspråk som .NET (C#/VB) eller Visual Basic 6?
Hoppas du får nytta av det jag skrev!
mvh PerSv:Data med ' (apostrof) i
Om du ska lägga in data eller göra en dynamisk sökning i databasen (t.ex. where person='jocke') så ska du köra med parametrar som Per säger.
Det finns en annan lösning också men den rekommenderar jag INTE. DU kan i koden replaca alla ' med \' . Men det här öppnar upp ett otal säkerhetsrisker.