Låter konstigt att det blir så om du aldrig tar bort/ändrar data. Har inget bra svar tyvärr, men kan du inte låta ditt program göra en komprimering med jämna mellanrum? Intressant för mig ur en annan synpunkt. Skulle själv vilja göra något liknande. När jag kommer att bygga min applikation precis som du gjort En idé kan ju vara att inte använda en databas utan en ren text/binärfil. (Det sistnämnda är klart snålare på utrymme, och snabbare att bearbeta.) Nu vet jag iofs inte vad du ska med datan till, men om du bara ska summera den i efterhand så sparar du mycket på att göra såhär. Med ett binärt filformat mest fast bredd (i bytes) på alla fält, sparade som rena tal (behöver ingen konvertering från text -> tal) så kan man enkelt skriva ihop en snabb och effektiv snurra som bearbetar alltihopa. funderat på en formaterad textfil men är orolig för att det bara är en som kan skriva till den för stunden.luftdata ... varför
loggar lite mätvärden från min elmätare till en access databas. Databasen består av fyra kolumner (nr, datum+tid, millisekunderna, pulser). Ett dygn blir ca 10000st poster. Filstorleken blir 10Mb per dygn. Kör man komprimering så blir filstorleken mindre än 2Mb. Skall det inte gå att få 2Mb utan komprimering?Sv: luftdata ... varför
/JohanSv:luftdata ... varför
Hur gör du för att fånga pulserna (blinket på elmätaren).
Hur är det nu 1000 blink/kvh eller ?Sv: luftdata ... varför
kommer jag att använda en enkel rak minnessnål databas.
Jag bygger helt enkelt om min gamla Adressbok.
Om du kan Vb så studera detta exempel. Skulle vara perfekt för din app.
Programarkivet:Enkel AdressBok Enkel DataBas
Jag hjälper dig gärna med utformningen inför mitt eget bygge.
Kör du på Com1 eller Parallellport. Min elmätare sitter i källaren så
jag kommer att skicka pulserna trådlöst upp till datorn.
Ett annat exempel på denna databas är när jag loggar temp och lufttryck året runt se.
Programarkivet:Temperatur med SMT 160-30Sv: luftdata ... varför
Nr: 4 byte
Datum+tid: 4 byte
Millisekunderna: 4 byte
Pulser: 4 byte
=16 byte
16*10000 = 160000 ~= 160 kb/dygnSv:luftdata ... varför