Hej! Du kan faktiskt ringa Microsoft Support och fråga om ingen annan vet. Du har alltid 2 gratis supportcase på produkter som Access, Vista och Windows 2008. HejAccess, Vista och Server 2008 Bugg?
En kund till mitt företag har sprungit på ett riktigt knasigt fel. Det går inte att öppna en Accessdatabas (2003) från fler än en Vistamaskin.
Förutsättningarna är följande
Databasen ligger på en utdelad mapp på 2008 servern.
Det är blandat av klienter XP och Vista (32bit).
Alla XP maskiner klarar att öppna databasen både ensamma och tillsammans.
Om alla andra maskiner stänger ned access går det att öppna från EN Vistaklient
Är databasen öpnnad av någon så vägrar Vistaklienten att öppna databasen. Inget felmeddelande kommer utan den står bara och tuggar till dess man stänger processen eller stänger ned Access från de andra klienterna, då startar Access direkt.
Om databasen flyttas till en 2000 Server fungerar det som det ska, Alltså alla kan öppna databasen.
Vad kan det vara för fel? Efter ihärdigt sökande hittade jag ett liknande fall.
http://www.experts-exchange.com/Microsoft/Development/MS_Access/Q_24148579.html
Någon som vet något mer om detta?
/MickeSv: Access, Vista och Server 2008 Bugg?
Personligen skulle jag tro att det är rättigheter som bromsar det eftersom du har filen på en server och inte på vista-maskinen. Vet inte om det är så klokt men spontant kan du testa lägga filen på en av dina vista-maskiner och istället dela ut den där, fungerar det då? I så fall är det rättigheter mellan vista och 2008-serverns mappning. Kanske också testa köra xp mot 2008-servern och se om det kan vara vista som är problemet eller inte?
Oavsett, vore grymt om du kunde rapportera resultatet Sv:Access, Vista och Server 2008 Bugg?
Behörigheterna är fullständiga. Så det är inga sådana fel. Jag har hittat flera som har lider av samma problem. Felet som berör alla Officeversioner påstås vara fixat i SP1 till Vista men det verkar nu bli samma fel för Server 2008.
Fler med samma fel
http://social.msdn.microsoft.com/forums/en-US/windowsgeneraldevelopmentissues/thread/e2cd9835-6f02-4c03-afaf-6060a2e91ee1/
tråden ovan skapades redan 2007 men folk har fortfarande problem med att få det att fungera.
Det är ju rikigt illa om dom inte ms grejar till detta. Nu hade jag tur att vi har en förstående kund som tillfälligt har gått tillbaka till XP vilket fungerar utmärkt.
Bara att bita ihop och hoppas på det bästa.
/Micke