Hej! Spara för din Tillbaka-knapp gäller designändringar av själva formuläret, inte ändringar i posten. Tack så jättemycket igen Åsa! :-)"Spara: Nej" fungerar ej i makrot Stäng.
Jag vill inte att posten i formuläret uppdateras då användaren lämnar formuläret genom att klicka på "Tillbaka"-knappen. Uppdatering av posten ska endast göras då användaren klickar på formulärets "Spara ändring"-knapp.
Har för "Tillbaka"-knappen satt "Spara: Nej" för makrot Stäng, men då kommer det fram en varning vid sidan om: "Denna åtgärd är inte giltig om inte databasen är betrodd".
Jag tror att jag har gjort databasen betrodd?
Var in på "Accessalternativ" -> "Säkerhetscenter" ->"Inställningar för säkerhetscenter" -> "Betrodda platser", där jag la till katalogen som databasen ligger i + dess underkatalogen.
"Tillåt betrodda platser i nätverket" är också förbockat.
Posten uppdateras oavsett om jag valt "Ja", "Nej", eller "Fråga" som alternativ för "Spara".
Vad kan jag ha missat?
Mycket tacksam för hjälp!
CarinaSv: "Spara: Nej" fungerar ej i makrot Stäng.
Det är grundläggande i Access att en post sparas när man lämnar den. Som Access-utvecklare får man ett besvärligare liv om man försöker kämpa mot det ;o)
Vad man kan göra är att ångra eventuella ändringar innan man stänger formuläret. Jag använder aldrig makron så jag kan inte ge dig ett exempel på ett sådant, men här kommer motsvarande VBA:
Private Sub cmdBack_Click()
Me.Undo
DoCmd.Close acForm, Me.Name
End Sub
Sv:"Spara: Nej" fungerar ej i makrot Stäng.
Det fungerar nu precis som jag ville!
Ja, jag förstår att en post sparas automatiskt när man lämnar den, men jag missuppfattade (igen) och trodde att man kunde ändra på det genom att ändra till "Spara: Nej".
Börjar inse att det vore bra om jag lärde mig lite VBA, men först måste jag nog lära mig Access lite bättre.