Hej! Prova att hålla inne Shift-tangenten när du öppnar filen, då körs ingen kod/macro vid uppstarten och du borde kunna komma åt allting. Har ytterliggare en fråga / fundering. Det borde inte vara så, om du inte valt att öppna filen "Exklusivt" i öppna-dialogen (rullgardinen i Öppna-knappen). Om man inte valt det har jag aldrig varit med om att det är problem med att öppna filen av flera användare. Tack för ditt snabba svar Johan. Den filen kommer alltid upp när du öppnar en mdb-fil, bara förekomsten av filen gör inte att du inte kan öppna den från en annan dator. okej, kan man ta sig runt detta, eller hur bör man göra om man vill dela applikationen då? Om flera personer ska dela en Access-applikation bör man dela upp den i en server-del som bara innehåller tabellerna och en klient-del som innehåller resten. Det finns en guide för det i Access 2007 på fliken "Databasverktyg" (Flytta data - Access-databas). Jag har inte testat guiden själv, brukar göra det "för hand". Okej, jag ska kolla på detta och exprimentera lite.Applikation i Access - Fortsatta frågor
Jag har fått i uppdrag att kolla om det går att göra lite ändringar i en gammal applikation som ett litet företag har för att hålla koll på uppföljning och lagerhållning av reservdelar.
Applikationen är en accessfil med några forms kopplade till.
Genom att trycka alt + F11 kommer jag ju in till VBA koden. Men varför kan jag inte på något sett de datan som finns sparad (alltså tabeller, frågor, formulär mm.).
Ute i vanliga Accessdelen kan jag alltså inte se något mer än det aktuella formuläret som är uppe från applikationen.
Hur gör jag för att komma runt detta?
Mvh EdmundSv: Applikation i Access
/JohanSv: Applikation i Access
Nu när applikationen öppnas så låses filen (Record Lock ikonen kommer) vilket är helt normal men detta innebär ju också att enbart en person kan jobba emot filen åtgången. Men vore bra om man skulle kunna göra om detta så den skulle kunna vara öppen från flera ställen.
Hur skulle man kuna göra detta på något "lätt" sätt? Alltså kan man dela på applikationen och databasen eller vad kan man göra åt det?
Tack på förhand
/edmundSv:Applikation i Access
JohanSv: Applikation i Access
Men nej jag har inte valt något speciellt, bara dubbelklickar på filen, så här jag alla mina *.mdb när jag öppnar de, kan det vara nån inställning tro...
När jag kollar under inställningar -> avancerat så är Öppna Databaser ställt till delat (ej exklusivt) och Postlåsning är ställt till Inga Lås.
Filen är i Access 2000 format och jag använder Access 2007...Sv: Applikation i Access
Jo ute i utforskaren skapas en ny liten fil som har samma namn som accessfilen men ändelesen *.ldb.
Ikonoen är en accessfil med ett litet hänglås på och kollar man egenskaper så filtypen är följande.
Microsoft Office Access Record-Locking Information
Och när denna har kommit kan jag inte öppna filen på nån annan dator...
Mvh edmundSv:Applikation i Access
/JohanSv: Applikation i Access
Sv:Applikation i Access
Sv: Applikation i Access
Tack Åsa & Johan för all hjälp.
Mvh edmund