Hej! Hej igen! Jag har fått det att fungera att visa procentuell skillnad årsvis, t.ex. att man tar årets omsättning och delar den med fjolårets, från årsstart t.o.m. vald månad. Visa procentuell förändring i diagram kvartalsvis.
Jag har lyckats få till så att ackumulerat belopp visas kvartalsvis i ett diagram. Det här är det diagrammets radkälla:
Uttryck1: (Format([ÅrMånad];"åå""Kvartal ""q"))
Gruppera
Visa: Ikryssad
SummaBelopp: Belopp
OMSÄTTNINGFASTIGHETFråga
Summa
(År([ÅrMånad])*4+DatumDel("q";[ÅrMånad])-1)
Gruppera
Visa: Ej ikryssad
ÅrMånad
OMSÄTTNINGFASTIGHETFråga
Där
Villkor: MELLAN DatumSerie(År([Forms]![DiagramFastighet]![ÅrMånad]);1;1) OCH [Forms]![DiagramFastighet]![ÅrMånad]
Objekts_nr
OMSÄTTNINGFASTIGHETFråga
Där
Villkor: SOM [Forms]![DiagramFastighet]![ViaFastighet]
Försöker nu få till ett liknande diagram som kvartalsvis visar årets omsättning delat med fjolårets, för att få fram den procentuella förändringen för varje kvartal.
Tanken var att ersätta Summabelopp med någonting liknande:
Uttryck1: ((DSumma("[Belopp]";"OMSÄTTNINGFASTIGHETFråga";"[objekts_nr] = '" & [Forms]![DiagramFastighet]![ViaFastighet] & "' And [ÅrMånad] = #" & DatumSerie(År([ÅrMånad]);Månad([ÅrMånad]);1) & "#"))/(DSumma("[Belopp]";"OMSÄTTNINGFASTIGHETFråga";"[objekts_nr] = '" & [Forms]![DiagramFastighet]![ViaFastighet] & "' And [ÅrMånad] = #" & DatumSerie(År([ÅrMånad])-1;Månad([ÅrMånad]);1) & "#"))-1)
Uttryck
men då blir det detta felmeddelande:
"Du försökte köra en fråga med en mängdfunktion som inte innehöll det angivna uttrycket 'DSum("[Belopp]"....."
eller så blir det galna värden.
Hur kan man lösa detta?
Mycket tacksam för hjälp!
CarinaSv: Visa procentuell förändring i diagram kvartalsvis.
Nu har jag försökt igen med det här diagrammet, men kommer inte på någon lösning. Tycker att jag har testat allt. Det går väl att lösa på något sätt med "Frågor"?
Jag skulle bli överlycklig om någon kunde hjälpa mig!
/CarinaSv:Visa procentuell förändring i diagram kvartalsvis.
Här blir det inget felmeddelande: "Du försökte köra en fråga med en mängdfunktion som inte innehöll det angivna uttrycket 'DSum.." Jag förstår inte varför det här uttrycket går bra, men inte det som jag har för kvartalsdiagrammet? Varför ska det då vara så svårt att få till det kvartalsvis?
Så här ser diagrammets radkälla ut för årsvis procent:
Yr: År([ÅrMånad])
Uttryck
Uttryck1:
((DSumma("[Belopp]";"OMSÄTTNINGFASTIGHETFråga";"[objekts_nr] = '" & [Forms]![DiagramFastighet]![ViaFastighet] & "' And [ÅrMånad] Between #" & DatumSerie(År([Forms]![DiagramFastighet]![ÅrMånad]);1;1) & "# And #" & [Forms]![DiagramFastighet]![ÅrMånad] & "#"))
/
(DSumma("[Belopp]";"OMSÄTTNINGFASTIGHETFråga";"[objekts_nr] = '" & [Forms]![DiagramFastighet]![ViaFastighet] & "' And [ÅrMånad] Between #" & DatumSerie(År([Forms]![DiagramFastighet]![ÅrMånad])-1;1;1) & "# And #" & DatumSerie(År([Forms]![DiagramFastighet]![ÅrMånad])-1;Månad([Forms]![DiagramFastighet]![ÅrMånad]);1) & "#"))-1)
Uttryck
(År([ÅrMånad])
Gruppera
ÅrMånad
OMSÄTTNING
Där
Villkor: MELLAN DatumSerie(År([Forms]![DiagramFastighet]![ÅrMånad]);1;1) OCH [Forms]![DiagramFastighet]![ÅrMånad]
Hur kan man skriva om det så att det visar procentuell skillnad per kvartal istället? Att om man t.ex. väljer stoppdatum juli, så visas procentuell skillnad för perioderna jan-mars, april-juni och juli.
Ska man använda sig av TRANSFORM för uttrycket? Hur då isåfall? Känner att jag famlar i blindo!
Hoppas det finns någon vänlig själ som orkar ta sig tid att hjälpa mig!
Mvh Carina